Големи американски компютърни и софтуерни компании съобщават за внезапен спад в продажбите на продуктите си в Китай, за което някои обвиняват повишената враждебност на китайците към правителството на САЩ, съобщава The Wall Street Journal.
Миналата седмица специализираната в мрежовите технологии компания Cisco Systems обяви, че през последното тримесечие поръчките ѝ от Китай са отчели спад с 18% спрямо същия период година по-рано. Очакванията на Cisco са в световен мащаб приходите ѝ да спаднат с 8-10% през текущото тримесечие, отчасти поради продължаващото отслабване на продажбите в Китай.
По-рано технологичните гиганти IBM, Hewlett-Packard и Microsoft също съобщиха за спад в продажбите в Китай през последните си фискални тримесечия. Компаниите посочват няколко причини за възникването на този проблем, включително забавянето на темпа на икономиката на Китай и паузата, породена от Третия пленум на Китайската комунистическа партия.
Въпреки това мениджърите на Cisco са наясно, че има големи шансове китайските потребители, особено тези, които имат някаква връзка с правителството, нарочно да не купуват американски продукти. Тази стъпка е отговор на ограниченията на китайските компании от страна на САЩ и разкритията за наблюденията от страна на Агенцията за национална сигурност (NSA).
Главният изпълнителен директор на Cisco признава „влиянието на Китай“, а президентът на компанията смята, че именно напрежението между двете страни е причина за спада в продажбите.
Някои анализатори също виждат подобни сигнали. Марк Макекни от консултантска компания Evercore Partners смята, че последиците от разкритията за подслушванията от страна на АНС „оказват реално въздействие“ върху продажбите на технологии“.
Миналия месец Ед Магуайър, управляващ директор на Азиатската инвестиционна банка CLSA, написа, че случилото се може да промени ситуацията за американските технологични компании, тъй като има реален шанс китайските фирми да започнат да печелят все по-голям пазарен дял.
Китайските държавни медии подчертаха притесненията си относно използването на чуждестранни технологии. Корицата на юнския брой на вестник China Economic Weekly се появи със заглавие на английски език, гласящо „Той ви наблюдава“. Изданието назова осем американски компании, включително Cisco, IBM и Microsoft, които представляват опасност за китайските компютърни мрежи.
Въпреки това не всички американски технологични компании имат проблеми в азиатската страна. Брад Брукс, главен маркетинг директор в Juniper Networks, конкурент на Cisco, заяви в интервю, че фирмата не е отчела проблем с продажбите си в Китай. Освен това през последното си тримесечие продажбите на компанията в Азиатско-тихоокеанския пазар дори са се увеличили в сравнение с предходното тримесечие.
Говорителят на китайското външно министерство Цин Ган заяви, че страната работи с други страни, а отношенията между държавите се основават преди всичко на взаимно доверие. Той допълни, че „китайското правителство има задължението и отговорността да гарантира националната сигурност“. Ган уточни, че Китай се надява САЩ да обърне повече внимание на опасенията на редица страни, свързани с проблемите на NSA.
Китай държи около 10% от световния пазар на технологии и 15-20% от световното търсене на хардуер, сочат данни на CLSA. Банката твърди, че китайските компании контролират около 70% от вътрешния пазар на далекосъобщенията.
Китай отдавна насърчава местните доставчици на технологии за сметка на чуждестранните марки. Някои наблюдатели твърдят, че през последните месеци китайските власти водят политики за субсидиране на местни дружества и насърчаване на киберсигурността по начин, който може да навреди на чуждестранните доставчици. Фирмата за проучвания Gartner повтори тези опасения в доклада си от октомври, подчертавайки по-слабите продажби на компютърни сървъри на IBM и HP.
Някои китайски доставчици твърдят, че вече виждат ползите от водената политика. Ли Йънмин, генерален мениджър на компанията за сървъри Sugon Information Industry, смята, че Китай трябва да се възползва от своите собствени продукти, а това съвпада с плановете на правителството за технологичната индустрия.
Опитите на САЩ и техните съюзници да упражняват натиск върху производителя на телекомуникационно оборудване Huawei Technologies е друг голям източник на напрежение. От своя страна Huawei е един от най-големите конкуренти на Cisco в някои региони.
Разследване на Конгреса на САЩ от миналата година показа, че Huawei и ZTE представляват рискове за сигурността, тъй като техните продукти и услуги могат да се използват за шпионаж. Двете компании категорично отричат тези твърдения.