Apple трябва да бъде внимателен. Неговият мини таблет е хит - не само за клиентите, но също така и при конкуренцията, която все по-често представя подобни устройства на пазара. Затова и американската технологична компания ревизира своето iPad портфолио. Във вторник Apple вероятно ще покаже за първи път с кои нови продукти ще запази лидерството си на пазара, пише Wall Steet Journal.
Стратегията да се представят нови iPad-и е от съществено значение за оцеляването на компанията. Таблетите се превърнаха във втория по важност източник на приходи за Apple след iPhone. През деветте месеца до края на юни тази година те донесоха на компанията почти 26 милиарда долара. В същото време Apple е продала по-малко iPad-и през трите месеца от април до юни в сравнение със същия период на миналата година. Така за първи път от дебюта на iPad-а през 2010 г. търсенето стихва.
През миналата година Apple удари конкуренцията с новия си iPad Mini. Малката версия на таблета разполага с 7.9 -инчов (около 20,1 см) екран, струва по-малко и обслужва точно променените предпочитания на потребителите, които според анализаторите смартфоните на Apple не успяват да задоволят. Днес iPad Mini е най-продаваният таблет в света. Почти двa от всеки три продадени Ipad са от малката версия.
Но и конкурентите не спят. Южнокорейската Samsung Electronics Technology Group наводни пазара с таблети в различни размери и опции. Онлайн търговецът на дребно Amazon.com надцака Applе по отношение на цената. И технологичният гигант Microsoft се опита с помощта на корпоративните си клиенти да завземе уникална ниша в пазара на таблети .
Сега Apple започва да представя по-често своите устройства: от доставчици на части изтича информация, че Apple вече е готов с преработена версия на iPad Mini, която трябва да разполага с Retina дисплей. Освен това Apple също така работи според доставчиците и над по-тънък и по-лек вариант на своите стандартни Ipad с 9,7 -инчов екран (около 24,6 см), като при тях един тънък филм се очаква да замени стъклото.
Компанията за маркетингови проучвания Gartner прогнозира, че делът на Apple на пазара на таблети през тази година ще падне под 50%. През 2011 г. този дял бе 65 на сто. Конкурентите атакуват особено с така наречените phablets - устройства, чиито екрани са по-големи отколкото на конвенционален смартфон, но по-малки от конвенционалните таблети.
Samsung Electronics пренесе своята стратегия за смартфони и на пазара на таблети - южнокорейците покриват широка гама от размери и функции. Основният таблет на Samsung на Galaxy Tab се предлага с цели пет размери на екрана - от 7 инча до 10,1 инча ( около 17,8 до 25,7 см), като екраните обикновено се измерват диагонално. В допълнение Samsung представя в асортимента си за смартфони и Galaxy Note като 8-инчова версия (около 20,3 см) и 10.1 - инчовата версия (около 25,7 см) .
Но Apple трябва да се приготви и за повишаваща се ценовата конкуренция. Спадът на цените на пазара на таблети продължава и принуждава групата, която досега бе в състояние да избегне хищничеството, да преосмисли стратегията си спрямо конкуренцията.
„Става все по-трудно да се достигане до нови клиенти там, където цената е от значение, а Apple не може да предложи по-ниска цена", казва Сара Ротман Епс, анализатор от пазарния изследовател Forrester Research. Новият Kindle Fire на Amazon, който предлага по-бързи процесори и по-добри екрани, струва 229 долара за 7-инчовия модел, и 379 долара за 8,9 -инчов модел. За сравнение, iPad Mini може да се купи за 329 долара, а по-големият модел с по-добра резолюция струва 499 долара.
Едновременно с планираната презентация на Apple на iPad Microsoft ще представи своето второ поколение на таблетите Surface. На новия таблет Surface ще бъдат инсталирани софтуерната програма Microsoft Office и Outlook. Така Microsoft иска да отбележи точки, особено по отношение на корпоративни клиенти - досега до голяма степен неизползвана целева група на пазара на таблети.
Също така и Google и Sony се опитват да нахлуят на пазара със собствени таблети. В Азия, където цената има особено силно значение, Asustek Computer и Lenovo Group печелят все по-голям пазарен дял. В допълнение малко известни китайски производители произвеждат таблети на ниски цени, работещи на операционната система Android на Google.
Със своя iPad Mini досега Apple успяваше да държи конкуренцията си на дистанция. Малко след успешния търговски старт на iPad конкуренти като Samsung, Blackberry и Google започнаха да развиват по-малки, по-леки и по-евтини алтернативи.
Но още в края на 2010 г., половин година след дебюта на iPad, покойният съосновател на Apple Стив Джобс отхвърля идеята да се пусне 7-инчов таблет. Джобс смяташе, че екран с такъв размер не би било потребен - твърде голям за смартфон и твърде малък за таблет. Подобен мини таблет ще бъде като динозавър, твърдеше Джобс.
Въпреки това настоящият главен изпълнителен директор на Apple Тим Кук обясни по-късно, че iPad Mini – с малко по-голям екран – 7,9 инча, по никакъв начин не е един продукт с недостатъци и няма да играе в по ниска лига в сравнение с другите 7-инчови таблети.
Със своя iPad Mini Apple избра една по-агресивна ценова тактика и се съгласи да отчита по-ниски маржове от средностатистическите за концерна. Компанията оправдава тази стъпка с дългосрочния потенциал, който крие пазарът на таблети.
Джейн Мюнстер, анализатор от инвестиционната банка Piper Jaffray, смята, че маржовете при двата типа iPad са подобни. Той изчислява, че на iPad Mini в тримесечието до края на юни се падат 61% от всички продажби на таблети на Apple. Мюнстер изчислява, че продажбите през идната година ще се покачат на 63%.
Таблетите с операционната система Android бавно завладяват пазара. Все още обаче iPad има силно предимство с повечето си приложения. Над 375 000 апликации могат да бъдат свалени за всеки iPad. Наличните приложения за таблетите с операционната система на Google са „едва“ няколко десетки хиляди, заявиха през август от анализаторската компания Canalys.