На фона на очакванията потребителският пазар на мобилни усторйство скоро да достигне точката си на насищане, фирмите от бранша се връщат към една стара тактика: насочват се към младежите. А ако търсите млади хора, няма по-подходящо място от училищата, пише в свой материал BusinessWeek.
Миналата седмица Amazon обяви, че е придобила TenMarks - фирма, която произвежда приложения, съобразени с официалната образователна програма в САЩ. Според TenMarks продуктите ѝ вече се използват в десетки хиляди училища. Сделката ще позволи на Amazon да инсталира ексклузивно съдържание на своите устройства Kindle. Това ще засили позициите ѝ сред множеството технологични фирми, опитващи се да се включат на доходоносния пазар на образователни технологии.
Според данни на Interactive Data Corp. образователният пазар на персонални компютри и таблети в САЩ възлиза на около 5 млрд. долара, като продажбите на таблети на образователни институции са се увеличили двойно през 2012 г. спрямо 2011 г. Властите отделят пари на данъкоплатците за покупка на още много подобна техника. Докато те пазаруват, училищата ще възприемат подход, характерен за всички нормални потребители: те ще предпочетат да закупят устройствата, които имат най-добрите приложения.
Със сигурност няма да им липсва избор. Apple, която също продава устройства на училища, обяви, че през миналото тримесечие е продала 1,1 млн. iPad-а като част от образователната си инициатива или 7,5% от общите продажби за периода.
Amplify, образователното поделение на News Corp., започна да продава таблети с Android и образователно съдържание на училищните власти в редица щати. Фирмите сключват печеливши сделки, като продават на училищата устройства, позволяващи специално разработени уроци за индивидуални ученици, възможност за автоматично осъвременяване на съдържанието и "усещане" за модерност като цяло.
Все пак, вече е ясно, че този поход към един "нов свят" на образованието няма да е лесен. Учебната година започна само преди няколко седмици, а учениците в САЩ вече показват какво може да се обърка.
Таблетите могат да се счупят - децата като цяло се отнасят небрежно към компютрите. Ако търсите възможно най-лошия сценарий, можете да вземете за пример случилото се с Amplify в Гилфорд. Миналата седмица училищната управа там обяви, че ще престане да използва устройствата от съображения за сигурност. 10% от таблетите вече са със счупени екрани. Освен това един се е разтопил, след като е прегрял поради проблем със зарядното.
Учениците могат да ви надхитрят - училищните власти в един от районите в Лос Анджелис сключиха договор с Apple за покупката на iPad-и за всички 660 000 ученици, като платиха допълнително и за специално образователно съдържание. Освен това училищата ще могат да инсталират и нови приложения и да блокират определено съдържание. Поне това беше планът. Когато пилотната програма стартира в няколко десетки училища тази година учениците бързо намериха начин да преодолеят защитите. Скоро те вече използваха устройствата за слушане на музика и посещаване на уебсайтове, които по план трябваше да са недостъпни.
Цената може да нахвърли ползите - дори и да оставим настрана незадоволителното качество на хардуера и умните ученици, остава въпросът дали технологичните фирми могат да докажат, че таблетите в училищата ще оправдаят направените за тях разходи. Тези устройства съвсем не са евтини. Едно устройство на Amplify струва 299 долара, плюс 2-годишен абонаментен план срещу 99 долара годишно. Лос Анджелис пък ще трябва да задели над 447 млн. долара от парите на данъкоплатците, за да закупи 660 000 таблета за по 678 долара.
Има и друг проблем - потребителската технология често остарява за броени месеци. Така училищата могат да се озоват в ситуация, в която ще им се наложи да закупят нови устройства по-рано, отколкото са очаквали.