Apple е новaтa най-скъпа марка в света, сочи последният доклад на Interbrand – бранд консултинг компания, част от Omnicom Group. Изследването Best Global Brands се провежда от 2000 г. насам, като през предходната година номер в класацията заемаше Coca-Cola, припомня NY Times.
И това не е всичко – освен че Apple замени Coca-Cola на върха в подреждането на 100-те най-скъпи марки, това е и първият път в 14-годишната история на изследването, когато производителят на безалкохолни напитки отстъпва лидерската позиция.
"Заемането на първото място от Apple може би е въпрос на време", заяви в скорошно интервю Джез Фрамптън, главен изпълнителен директор на Interbrand. Технологичният гигант заемаше втората позиции през 2012 г., докато година по-рано бе класиран на осмо място.
Според изчисленията на Interbrand стойността на марката Apple е достигнала 98,30 млрд. долара, изкачвайки се с цели 28% спрямо доклада от 2012 г. Брандът Coca-Cola също е поскъпнал – с 2 на сто до 79,20 млрд. долара.
"Въпреки това Coca-Cola е ефективна, изключителна маркетингова марка. Няма съмнение за това", отбеляза Фрамптън. По думите му обаче Apple и другите основни технологични компании са се развили значително в сферата на маркетинга през последните години.
В действителност пет от десетте най-скъпи бранда в изследването Best Global Brands 2013 са от технологичния сектор – Apple, Google (трета позиция), Microsoft (пета позиция), Samsung (осма позиция) и Intel (девета позиция).
"Марки като Apple, Google и Samsung промениха поведението ни – как купуваме, как общуваме помежду си, дори дали си говорим един с друг", отбеляза Джез Фрамптън. "Те буквално промениха начина, по който живеем живота си", допълни още той.
Сред другите популярни технологични марки, които се представиха добре в новия доклад, е Facebook, който се изкачи със 17 места до 52-ра позиция.
Въпреки това не всички технологични марки постигнаха напредък. BlackBerry, който падна с 37 места до 93-та позиция през 2012 г., е изчезнал от списъка. Nokia, която се смъкна до 19-то място през 2012 г., тази година е класирана чак на 57-та позиция.
Сред компаниите извън технологичния сектор дебют в класацията направи автомобилната марка Chevrolet, класирана на 89-та позиция. "Чувстваме се добре да попаднем в списъка за първи път", заяви Алън Бейти, глобален ръководител на Chevrolet в General Motors. " Това е една страхотна първа стъпка, но имаме да извървим дълъг път. Все още има много големи марки пред нас", допълни още той.
Въпреки отстъплението в класацията на Interbrand Coca-Cola остава далеч пред Apple и Google в харесванията на фен страници във Facebook. Производителят на безалкохолни напитки има 73,2 млн. харесвания в сравнение с 9,8 млн. за Apple и 15,1 млн. за Google.