Американският технологичен концерн Apple вече публикува данни за продажбите на iPhone през първия уикенд, в който на пазара бяха пуснати новите модели, и те са зашеметяващи: продадени са общо 9 млн. смартфона. За сравнение, през първия уикенд след пускането на iPhone 5 миналата година броят им бе 5 млн., така че увеличението с 80% е доста внушително.
Миналата година обаче не е като тази година по две важни причини. За начало, тази година Apple пусна не един, а два нови iPhone-а: по-луксозния iPhone 5S и премиум-икономичния iPhone 5C. И въпреки че на пръв поглед причината за сериозните продажби може да се отдаде на факта, че са представени не един, а два модела, на практика истината е различна и неочаквана: изглежда, че по-скъпият модел е привлякъл повече купувачи.
Apple не публикува разбивка от кои модели по колко бройки са продадени, но анализаторите и наблюдателите на веригата на доставките твърдят, че 5S е отчел далеч по-добри резултати от втория модел. Действително, златният модел вече е разпродаден, като нови доставки могат да се очакват чак през октомври.
Може би за това роля играят известна доза психология и някои икономически принципи. Ако имате нов телефон iPhone 5C, чиято цена е с около 100 долара под тази на 5S, колко хора биха оправдали да платят още 100 долара за "по-добрия" модел? Може би целта на фирмата е била да привлече клиенти с по-евтиния модел, а след като те вече са в магазина или в сайта, само срещу още 100 долара , могат да получат другия, който не крещи: "Купих си евтиния".
Другият, много по-важен фактор за успешните продажби на iPhone, е че тази година моделите бяха пуснати в повече държави, отколкото през миналата. По-специално: в Китай. В миналото в iPhone пристигаше в Китай три месеца след като се появяваше на пазара в САЩ и други държави. За първи път пускането се случи едновременно и на двете места. В магазините в Китай имаше опашки, като и там предпочитанията са били основно за модела 5S, и особено за златния.