fallback

Л. Станиславов: България може да е водеща в Европа при автомобилния софтуер

Нашите инженери работят по-ефективно и имат по-малко нужда от координация от колегите си, смята изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България"

13:17 | 21.06.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

България може да бъде водеща държава в създаването на автомобилен софтуер в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), ако не и в цяла Европа. Това прогнозира пред БТА арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България". Той посочи, че в съвременните коли софтуерът е водещ и отдавна електрониката е над 50% от стойността на автомобила. „Идва време, в което за някои по-напредничави производители 50% от печалбата е само софтуер“, отбеляза той.

В търсене на инвеститори

За да стане по-видима страната ни за потенциални инвеститори, преди дни в Европейския парламент се проведе събитие под надслов "Ускоряване на иновациите: Разкриване на софтуерната мощ на България в автомобилния сектор". "Целта на събитието беше да заявим, че създаването на софтуер за автомобили при нас е много по-развито, отколкото в друга държава в ЦИЕ. С него казахме – обърнете ни внимание, защото вместо да ходите в Индия или в Китай, може да направите това тук, в Европа, под много по-добър контрол, по-добра ефективност и по-добро качество", заяви Станиславов.

По думите му България разполага с необходимите специалисти – в автомобилния сектор , нас заетите са над 80 хиляди, като софтуерните инженери са около 7 хиляди.

Позиции в индустрията

От "Аутомотив Клъстер България" очакват нуждата от тях да се увеличи много рязко. "За щастие, можем да вземем и обучим кадри от други софтуерни индустрии. До 2030 година вероятно този брой ще нарасне до 15 хиляди. Това би ни поставило сред водещите държави в ЦИЕ както като брой хора, които участват в тази индустрия, така и като резултати на тези фирми", коментира Станиславов и допълни, че с навлизането на изкуствения интелект ефективността на тези фирми се е повишила.

Според него моментът е ключов, защото в следващите няколко години този нов тип индустрия ще се разпредели и ще си намери място. „Искаме София да бъде или най-големият, или един от двата или трите хъба за развитие на такива технологии“, акцентира отново той.

По думите му страната ни е започнала да развива автомобилната си индустрия по-късно от редица европейски държави по исторически причини и колкото и добре да се развиваме, останалите също не стоят на едно място. „Но ако махнем традиционната част на автомобилната индустрия и се фокусираме в софтуерната, имаме реален шанс да бъдем сред водещите държави“, категоричен е той.

Как да бъдем иновативен хъб

Станиславов посочи пътя, по който трябва да се ориентира образованието в обучението на специалисти. „Още на ниво гимназии децата да може да разберат, че професията автомобилен инженер е много перспективна, ще имат добро заплащане и интересна работа. Необходимо е и после в университета да се изграждат кадри, които от бранша да привличат и на които да разчитат. „Производството“ на инженери обаче е труден процес, който отнема минимум пет години, дори десет, за да се нарече някой в бранша топ специалист“, подчерта той. И напомни, че индустрията няма време да чака, затова е започнал внос на IT експерти вече от Индия.

Той обаче е на мнение, че процедурата за внос на софтуерни инженери е утежнена, и за да се привлекат специалистите са необходими поне девет месеца.

Станиславов обясни, че за да се превърне България в софтуерен хъб индустрията трябва да изпълнява правилата за информационна сигурност, „тъй като всяка една съвременна кола на практика представлява дрон и от спазването на въпросните стандарти зависи безопасността ѝ на пътя“.

По думите му, за да могат нашите фирми да продължат да се развиват, да не са само подизпълнители, а да вземат големи и цялостни решения за автономно шофиране, трябва да има създадени условия, при които да работят. „Предложили сме много отдавна и се надяваме скоро да се реализира развоен център на територията на София Тех Парк, в който около 5 хиляди инженери в различни компании да могат да работят, спазвайки най-тежките стандарти. Не искаме финансиране от държавата, а да даде възможност да реализираме този център", коментира изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България".

Станиславов е убеден, че България има предпоставката да е водеща държава в тази сфера, но за да се случи това не е достатъчно само желанието на фирмите у нас, а и от средата, в която се развиват. И даде пример, че в новите електрически модели на "Мерцедес" има по 150 компютърни чипа, проектирани и произведени в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:17 | 21.06.24 г.
fallback
Още от Софтуер виж още