fallback

Temu – TikTok, но на пазара на електронните магазини

Китайското приложение за „супер магазин“ води класациите за най-сваляни мобилни приложения от началото на годината

18:02 | 16.04.23 г. 1
Автор - снимка
Създател

Докато съдбата на TikTok изглежда все по-несигурна в Съединените щати и вероятността платформата да бъде напълно забранена расте, друго приложение с китайски произход със светкавична скорост се утвърди като любимо на американските потребители.

Temu - онлайн "супер магазин" - е на върха на класациите за най-сваляни мобилни приложения в началото на април, като не е отстъпвал от тази позиция от януари.

Електронният магазин продава всичко - от бельо до градински мебели, на цени, които изглеждат нереално ниски, често доставяйки директно от китайските заводи или складове на едро. Пуснат едва през септември миналата година, Temu изглежда не само ще повтори метеоритния успех на другото любимо място за пазаруване на поколението "Z" - Shein, но и ще го задмине с голяма преднина. Към средата на март приложението премина прага от 50 милиона сваляния - едва седем месеца след пускането си, докато на конкурентната платформа за това бяха необходими над 3 години, отбелязва специализираният сайт apptopia.com, цитиран от БТА. 

Макар официално приложението да е регистрирано в Бостън, Масачузетс, китайските му корени не са тайна - то е дъщерно дружество на базирания в Китай концерн за електронна търговия Pinduoduo, който между другото неотдавна официално смени името си на по-простичкото PDD. Досега компанията изоставаше на международния пазар от конкурентите си Alibaba и JD.com, но това изглежда бързо се променя.

Докато Alibaba така и не успя да проникне на американския пазар, Temu вече изпревари местните гиганти Amazon и Wallmart по брой сваляния, особено след като пусна реклама с призива "пазарувай като милиардер" по време на най-гледаното телевизионно събитие в Америка - мача "Супербоул" на Националната футболна лига през февруари (същият, който ще бъде запомнен с експлозивното изпълнение и бременното коремче на Риана на шоуто в полувремето, а не със случилото се на терена).  

Също като Shein, Temu е част от пазарен сегмент, който предефинира понятието за "бърза мода". Ако традиционно понятието се свързваше с марки като H&M и Zara, впоследствие еволюира в "ултра бърза мода" с ASOS и FashionNova, то вече се говори за "мода в реално време" - модел, при който цикълът от разработване на продукта, през производството и пласмента до продажбите му на дребно, трае едва броени дни, предлаганите "десетките стилове" прераснаха в стотици и хиляди, а стоките често биват захвърляни като вече неактуални след броени месеци.

За успеха на този модел съществено значение имат технологиите - големи масиви от (потребителски) данни и изкуствен интелект, чрез които тенденциите в потребителските вкусове и търсене се засичат светкавично, за да задействат производствения цикъл.

И докато масивите от потребителски данни, събрани от TikTok са в основата на споровете на социалната мрежа не само с Вашингтон, но и с редица други правителства, то онлайн магазините засега изглежда остават под радара.

Същевременно, макар да доставят директно от Китай при цялото напрежение в търговските отношения между Вашингтон и Пекин, тъй като става дума за търговия на дребно с изключително евтини стоки, те се възползват от митническите отстъпки за внос с ниска стойност. Всъщност, американските митнически правила предвиждат безмитен внос на пратки на стойност до 800 долара, а както с гордост демонстрират безброй инфлуенсъри в социалните мрежи, за тези пари от Shein или Temu може да се купи огромен кашон стоки.

От друга страна, точно в момента поръчките от китайски производители изглеждат изключително изгодни, предвид че докато западният свят се бори с инфлацията, китайските производствени цени са в цикъл на дефлация.

Дебора Уейнсуиг, главен изпълнителен директор на Coresight Research, предупреждава, че все още е твърде рано да се каже дали платформата ще успее да поддържа крайно ниските си цени, безплатната доставка и други "примамки" за потребителите.

Temu изглежда продължава да експериментира с маркетинга и офертите, което е възможно благодарение на огромните ресурси на компанията майка", пише Уейнсуиг в доклад, цитиран от CNN.

Американските митнически правила предвиждат безмитен внос на пратки на стойност до 800 долара, а както с гордост демонстрират безброй инфлуенсъри в социалните мрежи, за тези пари от Shein или Temu може да се купи огромен кашон стоки. Снимка: Bloomberg

При пускането си платформата "уцели точния момент, когато потребителите търсят изгодна цена на фона на растящата инфлация и икономическата несигурност", допълва експертът.

За бързата популярност допринася и кампания в социалните медии, раздаваща кредити за пазаруване в замяна на привличане на други потребители да се присъединят към приложението, благодарение на която някои клиенти получават безплатно стоки за стотици долари, без дори да споделят информация за кредитната си карта, разказва списание Time.

И все пак, всичко си има цена. 

В случая със Shein непрекъснато се засилват съмненията за експлоатация на работниците, произвеждащи свръхевтините стоки, включително за използване на принудителен труд в китайския автономен район Синцзян, увеличават се обвиненията в кражба на модели - както от страна на независими дизайнери, така и на утвърдени марки като Dr. Martens, както и оплакванията от ниското качество на продаваните стоки.   

За Temu, поне засега, такива подозрения няма -  въпреки оплакванията от чести забавяния и загуба на доставки, а инфлуенсърите, екзалтирано разопаковащи торби с обици за по 1 долар и гъби за грим за по няколко цента изглеждат попаднали право в центъра на потребителския рай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:37 | 16.04.23 г.
fallback
Още от Софтуер виж още