Компанията майка на Google Alphabet възнамерява да реагира на успеха на чатбота с изкуствен интелект ChatGPT със собствен софтуер. „До няколко седмици" програмата LaMDA AI ще бъде активирана за всички потребители, обяви в четвъртък главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай.
Освен това той заяви, че търсенето в Google ще бъде оптимизирано чрез използване на големи езикови модели - технологията, на която се основава ChatGPT. „Скоро хората ще могат да си взаимодействат директно с нашите най-нови и най-мощни езикови модели, като допълват търсенето по експериментални и иновативни начини", заяви Пичай по време на представянето на тримесечния отчет на компанията.
Той добави, че компанията работи за предоставяне на решения, базирани на изкуствен интелект, за промишлеността, биотехнологиите и търговията на дребно. Освен това услугата за електронна поща Gmail и текстовият редактор Docs ще бъдат разширени, за да включват функции за изкуствен интелект, предава Bloomberg.
През ноември финансираният от Microsoft стартъп OpenAI пусна ChatGPT - система за изпращане на текстови съобщения, базирана на изкуствен интелект. Програмата може да пише есета, да разработва бизнес модели или да пише поезия по команда. Наред с други неща, Microsoft иска да я използва за усъвършенстване на своята търсачка Bing, която е пряк конкурент на Google.
С анонсите сега Google възнамерява да реагира на офанзивата на Microsoft. В същото време Пичай видимо се стремеше да разкаже нова история на растежа с акцент върху изкуствения интелект, когато представи тримесечните данни в четвъртък. Google е подложена на огромен натиск в основния си бизнес с онлайн реклама и трябваше да отчете спад в печалбата.
Нетната печалба е намаляла до 13,62 млрд. долара от 20,64 млрд. долара за същия период на миналата година, обяви Пичай. В същото време приходите от реклама са се свили до 59,04 от 61,24 млрд. долара. Приходите на групата нараснаха до 76,05 от 75,33 млрд. долара. Анализаторите обаче се надяваха на 76,53 млрд. долара. В резултат на това акциите на Alphabet поевтиняха с почти 4% в следборсовата търговия в САЩ.
През четвъртото тримесечие продажбите, без да се включват партньорските плащания, възлизат на 63,1 млрд. долара, съобщи компанията в изявление в четвъртък. Анализаторите прогнозираха 63,2 млрд. долара според данни, събрани от Bloomberg.
Неубедителните резултати се обявяват в момент, когато основният рекламен бизнес на Google е застрашен на няколко фронта. Министерството на правосъдието на САЩ призова за разпадане на бизнеса с рекламни технологии на гиганта за търсене заради предполагаемо незаконно монополизиране на пазара. А водещият бизнес на компанията в областта на търсенето, който осигурява по-голямата част от приходите от реклама, може да бъде атакуван от нови конкуренти. Едва през миналата година Google обяви "червен код" в отговор на популярния чатбот на Open AI, ChatGPT.
Затова не е чудно, че Пичай постави изкуствения интелект на преден план при обсъждането на резултатите и заяви, че компанията планира да промени начина, по който отчита определени дейности, свързани с изкуствения интелект. От тази година DeepMind, подразделение, фокусирано върху изследванията на изкуствения интелект, ще бъде включено в корпоративните разходи на Alphabet, за да отрази начина, по който технологията се включва в други бизнеси - а не като част от „Други залози", заявиха от Alphabet.
„Развълнуван съм от скоковете, задвижвани от ИИ, които предстои да разкрием в областта на търсенето и извън нея", каза Пичай в изявление в четвъртък. Потребителите скоро ще могат да използват езиковите модели "като спътник на търсенето".
Компанията признава предизвикателствата, пред които е изправена, с повишен ангажимент за ефективност. През януари Alphabet съкрати 12 000 работни места, или 6% от глобалната си работна сила - най-голямото съкращение в историята на компанията. „Намираме се на важен път към трайно реинженериране на структурата на разходите ни и към изграждане на финансово устойчиви, жизнени и растящи бизнеси в Alphabet", заяви Пичай.
Други големи технологични фирми вече извършиха съкращения в подобен мащаб. Meta Platforms Inc. също обеща в разговор с инвеститорите в сряда по-икономична и ефективна организация, след като отчете спад на тримесечните продажби.
Резултатите от рекламите на Google съвпадат с това, което отчитат нейните колеги. Ръководителите на Snap Inc. и Meta, въпреки че съобщиха за тримесечни спадове на приходите, бяха предпазливо оптимистично настроени за завръщането към растеж на хоризонта за онлайн рекламата.
През четвъртото тримесечие печалбата на Google е 1,05 долара на акция в сравнение с оценката на Wall Street за 1,20 долара на акция.
Резултатите бяха смесени в цялото обширно портфолио на Alphabet. Търсенето и други свързани бизнеси, флагманът на Google, генерира продажби за четвъртото тримесечие в размер на 42,6 млрд. долара, в сравнение със средната оценка на анализаторите за 43,3 млрд. долара.
YouTube отчете продажби на реклами в размер на 7,96 млрд. долара в сравнение с оценката на Wall Street за 8,3 млрд. долара. Подразделението е сред най-податливите на намаляване на разходите на търговците.
“Слабите резултати на YouTube са малко неприятни", казва пред Bloomberg Ивелин Мичъл, анализатор в Insider Intelligence. Тя допълва, че бизнесът има „трудни моменти", тъй като приложението се конкурира за внимание с изключително популярния TikTok на ByteDance Ltd., като същевременно се справя с новите ограничения за поверителност на рекламите на iPhone.
Наблюдаваното отблизо звено на Google за облачни услуги отчете загуба от 480 млн. долара, по-добро представяне от прогнозите на анализаторите за загуба от 862 млн. долара. Въпреки че бизнесът все още не е излязъл на печалба и изостава от конкурентите си в областта на облачните изчисления Amazon.com Inc. и Microsoft Corp., на него се гледа като на един от най-добрите залози на технологичната компания за растеж, тъй като бизнесът ѝ с търсене е в зряла възраст. Продажбите на звеното възлизат на 7,3 млрд. долара, което е в съответствие с прогнозите на анализаторите.
„Другите залози“ на Alphabet - смесица от нововъзникващи компании, включително компанията за самоуправление Waymo и звеното за науки за живота Verily - донесоха приходи за 226 млн. долара за четвъртото тримесечие, като същевременно загубиха 1,63 млрд. долара. През януари, преди по-големите съкращения на работни места, въведени от технологичния гигант, Verily съкрати 15% от персонала си, тъй като елиминира някои програми и рационализира дейността си.