За първи път в корпоративната си история Microsoft генерира повече от половината от приходите си от облачен бизнес. По този начин главният изпълнителен директор Сатя Надела постигна важна етапна победа. „Постигаме добър напредък", заяви Надела при представянето на финансовите данни за последните три месеца.
През изминалото тримесечие компанията е спечелила 25,7 млрд. долара от облачния си бизнес при общи приходи от 50,1 млрд. долара, съобщи концернът във вторник. Нетната печалба обаче се е свила с 13% до 2,35 долара на акция, предава Bloomberg.
Това са по-добри данни от прогнозите. Анализаторите очакваха приходи в размер на 49,61 млрд. долара и нетна печалба от 2,30 долара на акция. Първоначално акциите на Microsoft загубиха 2,6% в следборсовата търговия във вторник. Обяснението - анализаторите очакваха още по-силен ръст в облачния бизнес.
Слабата прогноза генерира спад на цената на акциите
В последвалата сесия за въпроси и отговори с анализатори обаче висшето ръководство постави добрите данни в перспектива. За следващото тримесечие Надела предупреди за значително по-бавен растеж. Като коридор Microsoft си постави за цел приходи от 52,35 млрд. до 53,35 млрд. долара. Средно това би съответствало на ръст на приходите от около 2%. От друга страна, анализаторите очакваха оборот от около 56 млрд. долара за следващото тримесечие.
Под ръководството на основателя Бил Гейтс Microsoft се превърна в една от най-важните технологични компании в света, като се съсредоточи върху бизнеса с персонални компютри. По-късно обаче компанията не успя да се справи с по-младите технологични компании като Google.
В резултат на прогнозата на компанията цената на акции се понижи с 8,1% до 230,39 долара за брой в следборсовата търговия. При затварянето на борсата в Ню Йорк те се повишиха до 250,66 долара (над 3%). Въпреки че акциите на компанията поскъпнаха с 51% през 2021 г., досега през тази година те са поевтинели с 25% на фона на общия спад при големите технологични акции. През последното тримесечие цената на акциите на компанията падна с 9,3%, докато индексът Standard & Poor's 500 отстъпи с 5,3%.
Днес това се променя. Бизнесът с персонални компютри, съсредоточен върху операционната система Windows, е отбелязал лек спад, съобщи Microsoft. Компанията отчете 15-процентно понижение в продажбите на операционната система. Това е най-резкият спад в тази област от 2015 г. насам, а свиването на бизнеса с персонални компютри е по-голямо, отколкото Microsoft обяви в прогнозата си.
Спадът обаче не беше неочакван. Пазарът на персонални компютри отслабва. По данни на пазарния изследовател Gartner през последното тримесечие доставките на персонални компютри в световен мащаб са намалели с 19,5% на годишна база. Поради това анализаторите очакваха още по-голям спад за Microsoft.
Бизнесът с облачни услуги бележи силен ръст
Бизнесът с облачни услуги е нараснал с 24% през същия период. Но и Microsoft пострада от силния щатски долар. При постоянни обменни курсове увеличението щеше да достигне 31%. Дейността на компанията в облака включва услугата Azure, бизнес абонаменти за офис софтуера Office 365, дял в портала за работа LinkedIn и софтуера за планиране Dynamics 365.
Анализаторите очакваха среден ръст от 43% за облачната услуга Azure - с отчитане на ефектите от обменния курс. Microsoft отбеляза ръст от 42% в този сегмент. Финансовият директор на компанията Ейми Худ предупреди, че растежът на Azure вероятно ще намалее с около 5 процентни пункта през следващото тримесечие. Тя не направи прогноза в абсолютно изражение. Microsoft не разделя приходите от Azure поотделно.
Azure леко се размина с очакванията за последното тримесечие, отбелязва анализаторът Брент Тил от инвестиционната банка Jefferies, цитиран от Handelsblatt. Той продължава да препоръчва закупуване на акции на Microsoft и определи целева цена от 275 долара. В края на търговията във вторник книжата на Microsoft струваха около 251 долара.
По време на разговора с анализаторите Худ заяви, че търсенето на Azure и подписването на нови договори остават силни сред големите клиенти, но производителят на софтуер помага на клиентите да изпълняват приложения и задачи по-ефективно и на по-ниска цена. Това породи нови опасения, че търсенето на Azure може да намалее още повече.
„Тонът определено се промени", казва Дан Морган, старши портфолио мениджър в Synovus Trust Co. "Започнахме да наблюдаваме голяма промяна в проучванията на разходите за софтуер - има общ консенсус за това, че "хей, знаете, икономиката се забавя и ние следим разходите си".
„Въпреки че, разбира се, не сме имунизирани срещу макроикономическите въздействия, наистина се чувстваме добре за бизнеса, в който инвестираме, от силния темп на растеж и от позицията на пазара", каза Худ.
Microsoft е добър партньор за индустрията - подчерта главният изпълнителен директор Надела. Като пример той посочи тясното партньорство с групата SAP. Според него облачната услуга Azure на Microsoft, в комбинация със софтуерните решения на SAP, помага на компаниите да станат по-ефективни.
„От това печелят всички страни", каза Надела. Инструментът за комуникация Microsoft Teams ще бъде тясно свързан с бизнес предложенията на SAP. „Интегрирайки Microsoft Teams в портфолиото си от решения, ние издигаме сътрудничеството на следващото ниво", заяви ръководителят на SAP Кристиан Клайн за сътрудничеството.
Освен това преди няколко седмици Microsoft успя да привлече производителя на автомобили Mercedes като важен партньор. С платформа за данни, базирана на Azure, производствените разходи на Mercedes ще бъдат намалени с още 20% до 2025 г.
Около 30-те завода за леки автомобили в света ще имат достъп до актуални данни, за да могат да противодействат например на затруднения в доставките или на прекъсванията в производството на по-ранен етап. Едно от предимствата е, че данните са достъпни не само за мениджърите, но и за служителите, казва Йорг Бурцер, ръководител на производството. Надела похвали партньорството като пример за това как Microsoft може да работи заедно с други индустриални групи.