Сигурността на данните става все по-важен тренд в света на технологиите, а възходът на самите технологии генерира донякъде куроиз - цената на DDoS атаките (атаки за отказ на услуга) в световен мащаб се срина, като в момента може да поръчате атака над който и да е сайт за около 500 евро. Това стана ясно по по време на третото онлайн издание на конференцията Tech of Tomorrow, организирано от Investor.bg.
В момента водещ тренд по отношение на Интернет на нещата е сигурността на данните на фона на бързото преминаване към дистанционна работа, стимулирано от разпространението на коронавируса, заяви Николай Динев, директор на направление „Услуги“ за Централна и Източна Европа в Softline. Според Динев много често компаниите не предприемат мерки за превенция на изтичане на данни и реагират, едва когато проблемът е налице.
„Опазването на информацията стана по-трудно по време на пандемията заради бързото преминаване към работа от вкъщи, което принуди бизнесът да направи редица компромиси, един от които беше именно сигурността на данните“, изтъкна Динев.
Николай Динев
Много хора неглижират сигурността на информацията, поясни от своя страна Петър Торнев, директор на Технологичния център, Accenture Bulgaria. „В момента всеки работи от вкъщи. Не е ясно дали домашните ни устройства отговарят на съответните стандарти на работодателя“, посочва Торнев, изтъквайки голямото значение на цялостната среда, която привлича фокуса от значението на оборудването.
По думите на Динев не всеки клиент на Softline спазва препоръките на компанията относно оценката на риска в тази връзка.
„Ние виждаме рисковете и съветваме компаниите, които решават дали да вземат под внимание съветите ни“, споделя Динев.
Той изтъкна „достъпността“ на кибератаките и фактът, че „срещу 500 долара“ можеш да използваш такава срещу конкретен сайт. Много компании обособяват вътрешни екипи, които се занимават именно със защита от такива атаки, добавя още Динев.
Темата за сигурността на личните данни се подценява по време на пандемията, поясни от своя страна Никола Петков, мениджър продажби "Дигитални индустрии", Siemens България. От друга страна, всички клиенти на компанията минават обучение за защита от кибератаки.
Никола Петков
„Във всички продукти, които произвеждаме, се залагат алгоритми, които ги защитават от такива атаки. Важните системи, които предлагаме, минават задължително през TÜV сертификация“, подчерта Петков. Изкуственият интелект днес и утре На фона на представения днес от ЕК проектозакон за регулиране на изкуствения интелект гостите коментираха и промените, настъпили по време на пандемията при разработването и възприемането на тази технология.
„По време на пандемията стана ясно, че оптимизацията на изкуствения интелект ще подобри производствената дейност. Нужно е ИИ да подобри възможностите си, за да може да замени човека в критичните дейности“, заяви Димитър Димитров, главен изпълнителен директор на "Алтерко".
Той изтъкна промяната в процеса на подаване на информация и нейната обработка. „Скоростта на обработването на данните нараства. Расте ролята и на сензорите, тъй като има нужда от повече данни, за да се направи един пълен анализ“, коментира Димитров. „Когато става въпрос за моментални решения, тогава за човек е изключително важно да получи цялата информация веднага – това е идеята на Интернет на нещата“, добавя той.
Димитър Димитров
Пандемията не е помрачила този бизнес, напротив, стимулирала е неговия растеж, тъй като все повече компании прехвърлят операциите си онлайн, добави още мениджърът на "Алтерко".
Според него изкуственият интелект се разглежда по различен начин според индустрията, в която се използва.
„Когато говорим за автомобилостроенето, разработването на ИИ е едно, при фармацията – друго. При облачните услуги също е различно“, изтъква Петков. „Има разлика и между изкуствения интелект, който използваме в ежедневието, като този в търсачките, и технологията в индустрията“, добавя той.
И наистина - ИИ подпомага производствения процес, както и качеството на продукцията. „Когато имаме предсказващо управление чрез ИИ, времето за преглед на операциите се скъсява. Предсказващото управление може да предотвратява аварии, а това пести огромни разходи“, подчертава представителят на Siemens България.
„Пандемията стимулира внедряването на нови технологични решения“, изтъкна от своя страна Петър Торнев. „Ключов е фактът, че всички видове бизнес разбраха, че могат да станат по-дигитални“, добавя той.
Торнев изтъкна значението на начините, по които се подава информацията на изкуствения интелект.
Според Николай Динев на Softline рядко се налага да обяснява на своите клиенти какво е ИИ. За компаниите е важна бизнес стойността на услугата, посочи обаче той.
„Трябва да приемем идеята, че вървим към дигитализацията във всички сфери“, изтъква Динев. Облачите услуги и България
Николай Динев посочи, че в България се забелязва ръст на облачните услуги, но все още изоставаме от повечето страни в Европа.
„Трендовете са много силни. При различните проекти наблюдаваме клиенти, които от физически сървъри се прехвърлят към облачни услуги“, изтъква Торнев. Според него времето са подготовка на конкретен проект при облачните услуги отнема много по-малко времето, отколкото при физическите сървъри.
От своя страна Никола Петков коментира наскоро сключения договор между Siemens и Google Cloud, чиято цел е да се предоставят облачните решения в ръцете на индустриалните клиенти, защото „когато говорим за индустрията, облачните решения все още са тема табу“.
По неговите думи най-бързо ориентиращите се индустрии към тази технология са автомобилостроенето, индустрията за електронни компоненти и фармацията.
Tech of Tomorrow се провежда с генералната подкрепа на Алтерко и BoneX. Основни партньори са Accenture, Sirma и FANUC. Събитието се организира с подкрепата на Siemens, Пощенска банка, Sofline, Atos, Леново България, Dental Care Center, Индустриален Холдинг България.
Медийни партньори на събитието са Bloomberg TV Bulgaria, Money.bg, „Мениджър“ и Kaldata.com.