Най-голямото публично предлагане за годината е напът да излезе на екраните на трейдърите. Транспортната компания Uber се оценява почти на 100 милиарда долара и една десета част от този капитал ще бъде в полезрението на инвеститорите. Дотук годината е по-скоро добра за новите компании на Wall Street. Разочарованията за инвеститорите са много по-малко от растящите цени на акциите след излизането им на борсата, коментира Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант, ЕЛАНА Трейдинг.
И най-вече: Дали цената ѝ ще скочи десет пъти, за да стигне някой ден стойността от един трилион долара?
Как Lyft хвърля сянка върху Uber Пазарът щеше да е много по-спокоен и оптимистично настроен, ако не беше развитието на цената на акцията на Lyft след публичното предлагане отпреди един месец. От 29-ти март досега акцията загуби 30% и негативните настроения се виждат най-добре в факта, че късите позиции са рекордно високи. Компанията държи първо място по този показател на Уолстрийт, което означава, че големите инвеститори залагат на спад на цената ѝ. Lyft също има постоянна нужда от финансиране, за да плати на шофьорите си и да си подсигури пазарни позиции, когато се конкурира с традиционните таксиметрови услуги и с по-развитата мрежа на Uber. Върху компанията тежат съмненията дали въобще ще успее да реализира печалби при тази голяма конкуренция в транспортния сектор. Първите тримесечни резултати на Lyft се оказаха разочарование за инвеститорите и допълнително засилиха спада на акцията. Ръстът на приходите остава под сянката на голямата загуба и на липсата на перспектива за подобрението ѝ.
Бизнес моделът на Uber
Днес визията на компанията изглежда толкова революционна, колкото на Ford преди столетие, когато обеща автомобил за всеки американец. Само че Uber вижда точно обратното – повечето хора няма да притежават автомобили в бъдеще. Ще се пътува на кратки дистанции с електрически скутери и мотопеди, а на по-дълги – ще се викат коли с шофьори. Те постепенно ще бъдат заместени от роботи, които ще управляват колите с пътници. Камионите също ще бъдат с автономно управление и ще свързват градовете, а доставките до потребителите ще се осъществяват от дронове. Това изглежда като фантастика, но много други компании работят в тези сфери и постепенното трансформиране на градския пейзаж от паркинги към зелени площи е въпрос на години, а не на десетилетия. Което означава повече конкуренция за Uber.
Но да се върнем към бизнес модела на компанията. Той е елементарен. Uber предоставя технологичното решение, което да свързва потребителя на услугата с нейния доставчик и взима процент от стойността на сделката. Например, Uber има договор с McDonald’s за доставки на храна първоначално срещу 20% комисиона, която наскоро беше предоговорена на 15%. Печалбите от тази дейност вероятно ще дойдат, когато дронове започнат да осъществяват автоматизирани доставки. Тоест, след поне няколко години и след направата на значителни инвестиции в разработване на такава система и ако конкуренцията не се окаже по-добра. Същото се отнася и за автономните коли, които ще изместят постепенно шофьорите на Uber.
Публичното предлагане става на фона на стачкуващи шофьори на компанията. Техните искания показват голямата слабост на бизнес модела на Uber – липсата на социална защита за работещите. Заплащането на труда също се оказва не толкова добро, колкото е „рекламирано“ от компанията. И след като изтече първоначалната субсидия за привличането на шофьор, която дават Uber и Lyft, остават проблемите и разочарованието. Заплащането за час се оказва около 9 долара след комисионата на Uber от 25% и също толкова за данъци. Това е цената на по-евтиния транспорт, защото и акционерите на Uber ще я плащат с липсата на печалби за компанията.
Предстоящото IPO – рискове и перспективи Инвестицията е в компания, която не прави пари, но има нужда от постоянно финансиране. И не изглежда, че скоро ще излезе на нула. За три години Uber има 10 милиарда долара загуба от оперативна дейност. Допълнително за миналата година има лихвени плащания от 650 милиона долара. Растежът на приходите намалява, като за тази година се очаква да бъде около 20%. Компанията губи пазарен дял от Lyft и от конкурентите си в Русия, Китай и в много други страни по света. Uber има дълга история на явно незачитане на регулациите, с което успя да си спечели лоша репутация сред политици, държавни органи, конкуренти и най-вече сред служителите си. Нейното бъдеще е застрашено не толкова от тях, колкото от това да бъде изпреварена от подразделението Waymo на Alphabet за автономно управление на коли. Технологията е много по-напред от разработките на Uber и освен това ще работи с Lyft за масовото ѝ използване.
Добрите новини се крият в баланса на компанията, която след публичното предлагане ще има 15 милиарда долара кеш при по-малко от 5 милиарда долара дълг. Това ще ѝ осигури няколко години, за да промени модела на работата си или поне някой от сегментите на компанията да генерира печалби. В противен случай тя ще разчита само на пари от инвеститорите, за да съществува. Uber ще гради илюзията, че ще разруши съществуващата инфраструктура, за да я смени с бъдещия автономен и електрически градски транспорт. Ако успее, цената ѝ ще се качи многократно. Но няма да е учудващо, ако по примера на Lyft акцията първо падне със значителен процент.
Uber ще се търгува от 10 май 2019 г. на Нюйоркската борса (NYSE).