Виртуалните асистенти на Google и Amazon могат да станат плашещо умни. Технологичните компании са проучвали как умните колонки като Google Home, Amazon Echo и други могат да следят в по-голяма степен това, което казваме и правим, за да таргетират реклами или препоръки за продукти към нас. Това сочат документи, подадени за получаването на патенти, пише изданието Quartz.
Amazon и Google твърдят, че в момента техните гласови асистенти само записват и изпълняват аудио, след като са повикани с фраза като “Хей, Alexa” или “ОК, Google”. Технологичните компании попълват много заявки за патенти и в крайна сметка от тях не излиза нищо.
В една подобна заявка от 2015 г. Google, която също така притежава устройството за умни домове Nest, описва една интелигентна система за дома, която може да бъде настроена така, че да разпознава емоции през “аудио сигнали като плач, смях, повишен тон и т.н.”, или да изпраща предупреждения, когато дете, което е само вкъщи, прави пакости, в зависимост от това дали е прекалено тихо или много активно. Технологичният гигант, който е и най-голяма рекламна платформа в света, е подчертал също как система за умни домове, включваща камера, може да разпознава обектите в дома, като баскетболна топка, както и китара и да предлага свързани реклами. Това компанията е посочила в отделна заявка за патент от 2015 г. Друг пример посочва в детайли как свързаните с интернет услуги могат да различи тениска, лежаща на пода на стаята, да разпозне лицето на някоя популярна личност, отпечатано на нея, и да преглеждат историята на браузъра и да правят препоръки на тази база. “Изглежда харесваш Уил Смит. Новият му филм вече се прожектира в киното наблизо”, например.
В същата заявка се говори за това как да се опазват данните, като се държат в частна мрежа.
Друга заявка на Amazon описва как устройство може да анализира телефонно обаждане между приятели, така че да разбере какво харесва или не харесва всеки от тях, а според това да им предлага реклами.
Amazon коментира пред New York Times, че “не използва” гласово разпознаване за таргетиране на реклами. А политиката за опазване на данните на Google Home сочи, че тя не продава лична информация на трети страни.
“Ние подаваме заявки за патенти за различни идеи, които идват от нашите служители”, коментира Google. “Част от тези идеи узряват на по-късен етап и се превръщат в истински продукти или услуги, а други не”.
Всичко това се появява в момент, в който опазването на данните е сред ключовите теми в технологичния свят след случая с Facebook и Cambridge Analytica.