fallback

Uber може да излезе от Югоизточна Азия срещу дял в конкурент

Споразумение с базираната в Сингапур Grab може да помогне на старъпа да държи под контрол финансовото си състояние преди IPO-то

10:28 | 12.03.18 г.
Автор - снимка
Създател

Uber Technologies Inc. е постигнала принципно споразумение да продаде повечето си операции в Югоизточна Азия на местния конкурент Grab Inc., слагайки край на скъпата битка за пазарен дял в бързо развиващия се регион, пише Wall Street Journal, като се позовава на запознати източници.

В замяна на операциите си в Югоизточна Азия компанията ще получи приблизително 30-процентен дял в Grab, казват източниците. Двете компании все още работят над окончателните условия на договора, твърдят те, предупреждавайки, че всяка сделка ще бъде подложена на регулаторен контрол. Един от източниците твърди, че делът на Uber може да е по-малък. 

Uber харчи около 200 млн. долара годишно, за да се противопостави на Grab и на други стартъпи в региона като PT Go-Jek Indonesia. Go-Jek, таксиметрова компания за мотоциклети в Индонезия, наскоро набра финансиране за повече от 1 милиард долара от KKR & Co. и Tencent Holdings Ltd.

Говорители на Uber и Grab са отказали да коментират темата.

Една подобна сделка може да облекчи натиска върху новия главен изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи, който се опитва да държи финансите на компанията под контрол преди очакваното публично предлагане през 2019 г. Uber обяви загуба от 4,46 млрд. долара за 2017 г. при продажби от 7,36 млрд. долара.

След като пое поста през септември, Косровшахи договори продажбата на губещия бизнес на компанията за лизинг на автомобили в САЩ и постигна извънсъдебно споразумение с Alphabet Inc. заради предполагаеми откраднати търговски тайни.

През последните седмици Косровшахи обеща да продължи да се бори за пазарен дял в Югоизточна Азия, дори и с цената на високи загуби.

Инвестициите

„Очакваме да загубим пари в Югоизточна Азия и очакваме да инвестираме агресивно по отношение на маркетинга и субсидиите", каза той пред репортери по време на посещение в Ню Делхи през миналия месец. По-рано през месеца той каза, че Uber инвестира стотици милиони долари в региона, но е трудно да се конкурира с местните конкуренти.

„Икономиката на тези пазари не е това, което искаме да бъде", каза той.

Uber демонстрира готовност да намали загубите си на пазари, където се затруднява да запази дял. През миналата година компанията постигна споразумение за сливане на руските си операции с Yandex.Taxi, като формира съвместно предприятие с компанията майка Yandex  в замяна на почти 37% от акциите. А през 2016 г. компанията продаде китайския си бизнес на Didi Chuxing Technology Co.

Разговорите с Grab включват всички основни активи на Uber в региона, но окончателната сделка може да изключи малки части от операциите в Югоизточна Азия, съобщиха хората, запознати с дискусиите.

Една сделка ще е потвърждение на инвестиционната стратегия на SoftBank Group Corp., която придоби 15% дял от Uber през януари за 7,7 млрд. долара. Японската фирма също е основен акционер в Grab, Didi и Ola на ANI Technologies Inc., чийто роден пазар е Индия.

Базираната в Пекин Didi се разширява в Япония в конкуренция с Uber и наскоро закупи бразилския 99Taxis - популярно приложение за таксита. В същото време Ola и Uber се конкурират в Австралия.

Uber, която е базирана в Сан Франциско, очаква да приеме в борда на директорите си мениджъра на Sprint Corp. Марсело Клеър и партньора на SoftBank Раджеев Мисра,  след като сделката със SoftBank бъде прегледана от комисията по чуждестранни инвестиции в САЩ.

Uber и Grab се състезават за лидерството по пътищата в Югоизточна Азия, където живеят 600 милиона души. Очаква се пазарът в региона да нарасне повече от пет пъти до 13,1 млрд. долара до 2025 г. от 2,5 млрд. долара през 2015 г., се казва в доклад на Google и Сингапурската държавна инвестиционна компания Temasek Holdings.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:19 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Софтуер виж още