Една събота в средата на август иранският предприемач Мехди Найеби получава мейл от магазина на Apple. Приложението му AloPeyk – услуга за доставки в Техеран, е премахнато.
Той не е единственият, разказва Bloomberg. Около дузина други фокусирани върху Иран приложения, сред които са стартъпът за доставка на храна Delion Foods, онлайн магазинът Digikala, платформата за електронна търговия Bamilo и приложението за споделено пътуване Snapp, също са свалени, казват Найеби и съснователят на Delion Махди Тагизаде.
„Бяхме премахнати от App Store за една нощ без никакво предупреждение“, казва Найеби. „Тъкмо публикувахме нова версия с огромни подобрения. Когато потребителите се събудиха на следващата сутрин, видяха, че приложението вече не е налично“, допълва той.
Потребителите все още имат достъп до приложенията, инсталирани на телефоните им, но не могат да ги свалят или актуализират чрез App Store. Digikala, Bamilo и Snapp не са отговорили на исканията за коментар, а говорител на Apple също не е коментирал веднага.
AloPeyk се е опитала да оспори решението, но вместо това е получила мейл от Apple, в който компанията се позовава на търговските санкции, наложени от Службата на САЩ за контрол на чуждестранните активи, посочва Найеби. Екипът му се е опитал в рамките на една седмица да създаде мобилна версия, която да функционира вместо приложението.
Санкциите срещу Иран бяха вдигнати през миналата година след ядреното споразумение от 2015 г. Някои търговски и банкови ограничения обаче остава, което спира бизнеса. Макар че сделката, постигната при администрацията на Обама, се смяташе за крайъгълен камък за присъединяването на Иран към международните пазари и отварянето на вратите за чуждите инвестиции и технологиите, САЩ при президента Доналд Тръмп искат още санкции срещу Иран.
„Компаниите правят разходи за проучвания, дизайн и разработка на приложения за телефони с Android и Apple”, казва Мохаммадреза Азали, главен изпълнителен директор на TechRasa, базиран в Техеран стартъп и сайт за технологични новини. „Ако приложението им бъде премахнато от устройствата на Apple, това означава, че половината направени от тях разходи са отишли на вятъра“, допълва той.
„Това е и удар от гледна точка на бизнеса“, казва той. „Оценките сочат, че в страната има 7 млн. потребители на iPhone и тяхната покупателна сила се смята за по-висока от тази на потребителите на Android, а и са готови да купуват. Проблем е, ако нямаш достъп до тази клиентела“, заключава Азали.
В миналото Иран блокираше достъпа до сайтове и социални мрежи, които смяташе за политически чувствителни, например Twitter и Facebook. Подходът на компанията обаче омекна, след като президентът Хасан Рухани и топ членове на кабинета му започнаха да използват платформите за свои изказвания. Новият министър на комуникациите наскоро заяви, че възнамерява скоро да сложи край на ограниченията.