Твърдението, че създателят на мобилни игри Rovio разчита изключително много на франчайза си Angry Birds, никак не е преувеличено, коментира Лайнъл Лоран за Bloomberg Businessweek.
Пухкавите герои са в книги, върху тениски, по кино екраните и в тематичните увеселителни паркове. Тази зависимост изглеждаше като проклятие през последните години, докато конкуренцията от нови игри и намаляващия интерес ограничаваше амбициите на Rovio. Но тези досадни птици отново снасят златни яйца - с успешен филмов франчайз и нови игри, носещи кеш. Това засилва аргументите за IPO на компанията или придобиване. Въпреки това все още няма гаранция, че Rovio Entertainment Oy ще продължи да се движи в бързо променящия се мобилен базар, който смазва старата гвардия сред игрите. Рискът на проклятието все още не е отминал...
Rovio планира първично публично предлагане за 2 млрд. евро, сочи материал в Bloomberg News. Тази оценка е с около 10 пъти по-висока от приходите за 2016 г.
Това означава, че компанията ще е преминала през пълен цикъл. Преди пет години Rovio отхвърли оферта за 2,3 млрд. долара от конкурента си Zynga в момент, в който мобилните игри бяха гореща стока, а оценките бяха на върха. Оттогава насам – въпреки двуцифрения темп на растеж на пазара като цяло, компанията премина през някои слаби години. Нови игри като Candy Crush и Clash of Clans засенчиха Rovio и Zynga, принуждавайки ги да съкратят работни места и да изберат нов мениджмънт, за да се адаптират към изключително конкурентния пазар, захранен от микро трансакции и редовни актуализации на игрите.
Макар скептиците да смятат, че Rovio пропусна шанса си да стане публична, компанията доказа, че може да събере още кеш от пернатите си приятели. Отново се заговори за IPO благодарение на неочакваната популярност на последния филм за Angry Birds и съживяването на игрите на франчайза.
През 2016 г. Rovio се върна към печалба и отчете най-високите си приходи от години благодарение на събраните 350 млн. долара от бокс офиса. Списъкът на Rovio с нови игри Angry Birds позволява на играчите да харчат пари за функции в игрите, което показва, че компанията е адаптирала бизнес модела си. Според твърденията азиатската Tencent също има интерес да представи оферта за около 3 млрд. долара, което може да събере Rovio със създателя на Clash of Clans – Supercell, придобита от Tencent през 2016 г.
Голямата неизвестност е дали Rovio може да продължи да събира златни яйца, или ще намери нови начини да прави пари, които не включват птици – независимо дали са ядосани или не.
Ако наистина се стигне до IPO, какво ще прави компанията с парите? Постъпленията може да отидат за новия филм от франчайза, планиран за 2019 г., но няма гаранция, че той ще има същия успех. Окуражителното е, че компанията създаде студио за разработки в Лондон, за да изгради нови франчайзи от онлайн игри, но първото заглавие не се очаква преди 2019 г. Междувременно пазарът на игри става все по-конкурентен, като популярността на стрийминг каналите вдига летвата за качеството и сложността на игрите, сочи анализаторът от IHS Markit Стив Бейли.
Да имаш еднократно чудо не е задължително нещо лошо за бизнеса, когато е толкова забележително, колкото Angy Birds. Но редки и ценни екземпляри вече са изчезвали. Ако Rovio иска успешно да се продаде, ще трябва да изпълни обещанието си за нещо ново...