От години колите във вътрешността на Пекин се движат с темпото на охлюви, особено в пиковите часове. Най-важната транспортна артерия, вътрешното околовръстно шосе, е по-често блокирано, отколкото свободно за движение.
При това едва всеки четвърти жител на китайската столица притежава автомобил. В сравнение със западната част на страната това е доста сериозен дял. В цялата страна според Министерството на транспорта има 172 млн. собственици на коли сред общо 1,4 млрд. китайци. В този брой не се включват камионите. Но какво би се случило, ако в бъдеще повече китайци се возят в една кола?
Въпросът принуди властите в Пекин да разработят нови концепции. И така преди няколко дни Китай стана първата страна в света, която разработи национални правила за ползването на услуги за споделено пътуване като Uber и Didi Chuxing. Под ръководството на транспортното министерство шест ведомства създадоха правила, които трябва да регулират бизнеса в страната. И докато САЩ и Европа все още спорят за начина, по който това ще се случва, в Китай нещата заработиха.
И така се стига до гигантска сделка, при която след милиардни загуби американският технологичен стартъп Uber Technologies Inc. се отказа от стремежа си да завладее огромния китайски пазар самостоятелно и ще слее бизнеса си в Китай с този на своя конкурент Didi Chuxing, доминиращата услуга за споделено пътуване в страната. Новината съобщи първи Bloomberg, позовавайки се на свои източници.
Общата комбинирана компания се оценява на 35 млрд. долара, твърдят източниците. Инвеститорите в Uber China, компанията, в която е отделен китайският бизнес на американците и която включва базираната в Сан Франциско Uber и китайската Baidu Inc., ще получат 20-процентов дял в комбинираната компания. Същевременно Uber ще продължи да оперира своето собствено приложение в Китай.
Но това не е всичко. Didi ще вложи 1 млрд. долара в Uber при оценка на американската компания от 68 млрд. долара, добавят източниците на агенцията.
В Китай 99% от пътуванията с таксита и 87% от пътуванията с частни коли се осъществяват мобилно чрез Didi.
„Като предприемач сe научих, че за да бъдеш успешен трябва да слушаш главата си, както и да следваш сърцето си", пише Травис Каланик, главен изпълнителен директор на Uber, в своя блог. „Uber и Didi Chuxing инвестират милиарди долари в Китай и двете компании все още не са на печалба там. Но достигането до рентабилност е единственият начин да се изгради устойчив бизнес, който може да служи най-добре на китайските пътници, шофьори и градове в дългосрочен план".
Инвеститорите на Uber отдавна шумно настояват компанията да продаде своите китайски активи. Както Uber, така и Didi харчат значителни суми, за да се конкурират в Китай. Uber загуби повече от 2 млрд. долара в страната, съобщават за Bloomberg запознати източници. През първата половина на 2015 г. обаче Uber е била вече на печалба на развитите пазари, казват те.
В Китай Uber се осмелява да навлезе на пазар, на който малко технологични компании от САЩ постигнаха успех. През 2005 г. Yahoo! Inc. направи подобна сделка, като продаде бизнеса си в Китай на Alibaba Group Holding Ltd., заедно с инвестиции за 1 милиард долара - един от най-добрите залози на интернет компанията.
Напускайки оперативно Китай, Uber поема значителен дял в своя най-голям конкурент. Същевременно, заличавайки в бъдеще големите загуби там, компанията прави значителна стъпка към евентуално първично публично предлагане.
Още по темата вижте в материала на Bloomberg TV Bulgaria!