Книжата на японския производител на игри Nintendo поскъпват през последните пет дни с 57%, като пазарната капитализация на компанията достига почти 10 млрд. долара. Всичко това е само заради едно нещо - Pokémon GO. Това е голяма победа за 120-годишната гейминг компания, която в последните години беше сериозно критикувана заради това, че става все по-маловажна. Успехът на Pokémon GO обаче ще има сериозни последици отвъд Nintendo, предава Ройтерс.
Ако сте изпуснали новините за този вирусен хит, Pokémon GO е нова мобилна игра, която използва разширената реалност, за да проектира животински герои върху реалния свят и да помогне на играчите да ловуват и да ги хванат. Разбиващият хит Star Wars BB-8 toy, пуснат на пазара от компанията Sphero през последния празничен сезон, използва подобна добавена реалност в приложението си, за да покаже холограмни съобщения.
Pokémon дебютира първоначално през 1996 г. за Nintendo Game Boy. Новата игра е далеч по-проста: не са необходими битки, освен обучение по "гимнастика", където потребителите могат да се борят помежду си. С други думи - това е далеч по-малко сложна игра от последните версии, но точно там се крие блясъкът ѝ.
За тази година поделението Pokémon Company отдели 5 млн. долара за реклами по време на Super Bowl за отбелязване на 20-годишнината на франчайза. През февруари Nintendo пусна нова версия на оригиналните Pokémon игри в червено, синьо и жълто. Всичко това водеше към безплатната мобилна игра, произведена от разработчика Niantic, лицензиран от Nintendo.
Pokémon GO разчита на носталгията на поколението на т. нар. милениалс (Millennials), които са израснали с франчайза и помнят анимационния телевизионен сериал. Играта запалва хора, които никога досега не са знаели за съществуването ѝ. В зависимост от това кого питате, става дума за комбинация от пристрастяваща игра (стремежът към събиране на нещо) и разширената реалност, която навлиза в социалните медии (хората правят скрийншоти на покемони в реалния свят, а след това да ги публикуват в Instagram или Twitter).
Мобилният феномен Pokémon Go продължава да се развива силно. Новата игра постави пореден рекорд, като стана заглавието, което най-бързо е достигнало върха на класацията с най-печелившите мобилни игри в Apple App Store. По данни на маркетинговата компания App Annie играта на Niantic се е качила на първото място за по-малко от един ден. Версията за Android е направила това също за кратко – за четири дни.
5 people all trying to catch pikachu #PokemonGO pic.twitter.com/lg8bFXmr9U
— mimi newman (@mimi_new) 10 юли 2016 г.Досегашният рекорд се дължеше на стратегическата игра Clash Royale, на която бяха необходими два дни за iOS и седем дни за Google Play, за да се изкачи на върха. Към момента Pokémon Go вече докарва приходи за над 1 млн. долара на ден, а анализаторът Фабиен Пиер-Никола от App Annie смята, че годишните приходи може да достигнат 1 млрд. долара, ако сървърите останат стабилни и бъдат добавени повече социални функции.
Играта е предназначена да бъде пристрастяваща и прави това с успех. Според SimilarWeb Pokémon GO е била изтеглена на повече Android телефони, отколкото приложението за запознанства Tinder. Това напълно промени представите за Nintendo, която късно навлезе в света на мобилните устройства и отчете серия от лоши години. Нетната печалба на Nintendo падна с 61% през фискалната 2015 г. заради плачевните продажби на най-новата конзола Wii U. По-важно от бъдещите добри резултати на Nintendo е, че тази игра е положителен индикатор за "Freemium" модела на игри, които са свободни за изтегляне, но премиум функциите имат такса. В Pokémon GO се заплащат екстри, като повече pokéballs. Може да се очаква децата да купуват топки с помощта на кредитната карта на мама или татко, подобно нещо се случи вече с мобилната игра на Ким Кардашиан. Също може да се очаква Nintendo да произведе нов мърчандайз за стоки около Pokémon. Комбинацията от покупки в приложението, разширената реалност и връзките в социалните медии представлява една магическа смес, която помогна на играта да пристрасти играчи от различни възрасти и демография. Juniper Research прогнозира, че пазарът за мобилни игри ще достигне 100 млрд. долара приходи до края на 2018 г. В момента игрите за смартфони генерират около 40 млрд. долара годишно.