Не е тайна, че Uber буквално гори пари в Китай, единственият въпрос бе колко точно. Отговорът идва от интервю на главния изпълнителен директор на компанията Травис Каланик - повече от 1 млрд. долара годишно.
„Ние сме печеливши в САЩ, но губим над 1 млрд. долара годишно в Китай", каза Каланик по време на конференция във Ванкувър, цитиран от Betakit. „Ние имаме ожесточени конкуренти, които са нерентабилни във всеки град, в който съществуват, но изкупуват пазарен дял".
Жестокият конкурент, за който споменава Каланик, е Didi Kuaidi, лидерът на пазара на таксита и споделени пътувания в Китай. Войната за финансиране между Uber и Didi Kuaidi ескалира през последните няколко месеца. Didi Kuaidi се оценява на 16,5 млрд. долара, след като компанията си осигури 3 млрд. долара през септември.
Китайското подразделение на Uber затвори собствен кръг финансиране преди около месец, но размерът и оценката не бяха оповестени. През септември компанията заяви, че е набрала 1,2 млрд. долара за своето китайско подразделение. Източници, запознати с кръга на финансиране, твърдят, че сред инвеститорите се нареждат Baidu и China Life Insurance.
„Иска ми се светът да не е устроен така. Аз предпочитам да изграждам, а не просто да набирам средства“, казва Каланик. „Но ако не участваме в златната мания за набиране на средства, ще бъдем задушени от другите, които купуват пазарен дял".
Въпреки че в момента няма актуални данни за това как се представя Didi Kauidi в Китай, към август Uber остава далеч назад.
Поне пет от десетте града, в които Uber осъществява най-много превози, са в Китай. Каланик заяви през миналата година, че Uber има 30-35% пазарен дял в Китай и потвърди, че компанията планира да инвестира 1 млрд. долара годишно в страната.
Каланик лично наблюдава експанзията на Uber в Китай, която той обяви през миналото лято за „топ глобален приоритет" на компанията. Най-гъсто населените градове в страната обещават на Uber потенциал на растеж, за който компанията може само да мечтае в САЩ. Това би трябвало да обясни защо Каланик се изказва толкова агресивно, както и предвид факта, че Китай е изключително труден пазар за чуждестранните интернет компании. Дори ако Uber никога не успее да изпревари лидера, Китай все още е доста добро място за бизнес.
Местният конкурент Didi Kauidi, който беше създаден миналата година от сливането на две конкуриращи се приложения за таксиметрови превози, доказа себе си като силен играч, който отправи предизвикателства за Uber както по отношение на операциите, така и по набирането на капитали.