По време на представянето на по-високите от очакваното финансови резултати за второто фискално тримесечие на Microsoft главният изпълнителен директор Сатя Надела подчерта успеха на компанията в сферата на облачните услуги, предава Ройтерс.
"Компании по цял свят използват Microsoft Cloud за своя дигитална платформа“, заяви той.
Това, което Надела не спомена, беше ролята на един от по-старите продукти на компанията за успеха на тази нова технология: Microsoft Exchange Server, който много от най-големите компании в света използват за своите имейл услуги.
Когато компаниите започнат да изместват данните си в облака, обикновено мрежа от сървъри, управлявана от външна компания, на първо място прехвърлят своя имейл.
За компаниите, които разчитат на Microsoft Exchange и Outlook за изпращането и получаването на имейли, изглежда съвсем логично IT мениджърите да се обърнат към същата компания, за да прехвърли данните в облака. Именно това се случва в Университета на Уисконсин в Мадисън.
Висшето училище се опитва да използва своята технология, като я премести в облака, започвайки с имейла, защото е „сложен за опериране“, твърди Боб Планкърс, архитект, отговарящ за виртуални проекти в университета. „Освен за имейл сървърите, трябва да се притеснявате за спама и сканирането за вируси“.
За прехода Планкърс твърди, че е избрал базирания в облака Office 365 на Microsoft, защото университетът вече е използвал Outlook.
"Това е съвсем естествено“, твърди Мат Макълуейн, инвеститор в Madrona Venture Group, във връзка със стартирането на прехвърляне на данни в облака, като се започне от имейла и друг широко използван офис софтуер на Microsoft.
Подобно мислене помага да си обясним как Microsoft е станала вторият най-голям доставчик на облачна инфраструктура, услуги и софтуер, изпреварвайки значително Salesforce, Oracle и Google, според анализаторите на Goldman Sachs.
В четвъртък компанията обяви, че е на път да генерира 9,4 млрд. долара годишни приходи от облачни услуги, което е значително над миналогодишните 5,5 млрд. долара.
Въпреки това Microsoft остава доста зад лидера на пазара Amazon, но се превърна в най-бързо растящия голям доставчик на облачни услуги. Нейният ключов бизнес Azure нарасна повече от двойно на годишна база, доста над растежа от 65% на лидера Amazon според Goldman.
Пазарният дял на Microsoft е около 10%, когато става дума за инфраструктура и услуги, докато този на Amazon е 30%, сочи прогноза на Джон Динсдейл, анализатор на Synergy Research.
Инвеститорът Макълуейн определя тази стратегия като умна, защото потребителите, които преместват своя Outlook имейл към облака на Microsoft, обикновено използват услугата на Microsoft, която контролира достъпа до тази електронна поща. След това е лесно за използване на същата директория, за дa се осигури достъп на служителите до други данни и услуги, които по-късно също ще бъдат преместени в облака на Microsoft.
Докато облачните услуги бързо се разрастват, Microsoft ще трябва да покаже, че нейните продукти са също толкова добри и дори по-добри от тези на конкурентите ѝ, както по отношение на цената, така и на качеството.
В момента много компании предпочитат Microsoft, защото тя предлага по-голяма гъвкавост по отношение на преместването на софтуера от собствения център на данни на фирмата към Azure, твърди Франк Жиле, анализатор във Forrester Research. Но AWS на Amazon предлага по-голямо разнообразие от инструменти, а компанията има по-голям опит в продажбата на облачни услуги, допълва той.