Този месец, с малко фанфари, най-популярното чат приложение сред тийнейджърите в САЩ, пусна функция, която може да се окаже бъдещето на рекламата. Или най-малкото бележи зората на нова ера в начина, по който марките се опитват да привлекат вниманието на потребителите.
Става дума за това хората да имат възможността да разговарят директно с брандовете чрез ботове – процес, наречен „chatvertising” ( от “chat” - чат, и “advertising”- рекламиране – бел. ред.).
Kik, чат услуга, подобна на WhatsApp и Facebook Messenger, твърди, че четири от всеки десетима американски тийнейджъри са нейни активни потребители. А сега, благодарение на прилаганата от десетилетия технология за чатене с ботове, младежите, използващи Kik ще могат да провеждат нещо като действителни разговори с множество марки, включително Moviefone, Funny or Die, както и с екипа на Kik, пише Wall Street Journal.
В средата на 60-те години професор Джоузеф Уейзенбаум от Масачузетския технологичен институт създава компютърна програма, наречена ELIZA, която може да се проведе разговор с човешко същество. През годините тези чат ботове стават все по-добри и по-добри във взаимодействието си с хората, най-вече защото програмистите влагат в тях повече знания за реалния живот. Освен това ботовете могат да се учат от самите разговори, ставайки все по-добри в това да заблуждават хората да смятат, че машината също е интелигентна.
В момента WhatsApp има 500 млн. потребители от цял свят. Тя беше купена от Facebook за 19 млрд. долара през февруари, а нейните азиатски конкуренти са не по-малко известни
Благодарение на този възход на чат приложенията най-сетне има място, в което потребителите на смартфони могат да прекарват времето си, а чат ботовете могат да се окажат полезни. И трансформирането на неодушевени предмети – марките – в неща, които могат да разговарят, е това, което се върти в главата на основателя на Kik Тед Ливингстън.
“Ако можете да говорите с една марка по същия начин, по който говорите с приятел, това е нещо изключително“, посочва той.
Ако всичко това звучи малко пресилено, помислете за прецедента Line – японското чат приложение, което има 400 млн. регистрирани потребители.
През октомври 2013 г. екип от хора, работещи за певеца Пол Макартни, създаде акаунт в Line и плати на компанията да създаде „стикери“, които потребителите могат да си разменят в чат приложението. Те станаха толкова известни, че се превърнаха в основен източник на приходи. За да получат стикерите, потребителите трябва да се свържат с Line акаунта на Макартни, който си „чати“ с последователите си като им изпраща новини за певеца. Макартни има 2 млн. последователи в Twitter, но в Line те са общи 9,3 млн. Идеята на Kik е да използва този модел, но и да го подобри. Въпросът е какво ще стане, ако Макартни или неговия екип наистина започнат да разговарят с потребителите?
В момента чат ботовете на Kik са елементарни. Единият, управляван от екипа на Kik, разказва вицове и е най-близо до симулацията на истински разговор. Другите принадлежат на марки, които могат да отговорят само чрез предоставянето на повече съдържание на потребителя. По думите на Ливингстън това е умишлено, тъй като на този етап в развитието на технологията има известни притеснения, че по-автономните чат ботове могат да започнат да казват неща, които могат да навредят на марката.