Има само една дума, която новият главен изпълнителен директор на Microsoft избягваше, доколкото е възможно, в първата си публична изява. И тази дума беше... „Windows“. За сметка на това може би никога досега на събитие на групата от Редмънд толкова често не се е споменавала думата „iPad“.
Сатя Надела изпълнява онова, какво Стив Балмър бе обещал. Под негово ръководство Microsoft се превръща в глобална облачна компания и освобождава своите продукти от оковите на операционната система Windows. Считано от четвъртък, официално са налични специално проектирани за таблета iPad на Apple версии на успешните програми Word, Excel и PowerPoint.
Слухове за това имаше отдавна, а версия за iPhone е вече на разположение. Но сега Надела изпраща ясно послание с факта, че именно представянето на приложението за iPad е първата му публична изява след 52 дни начело на концерна. „Следващите 10 до 15 години вече няма да се влияят от формата на компютри, което ние ценяхме и обичахме", казва той в началото лаконично. Едно доста красиво описание на упадъка на компютрите, от които Microsoft печелеше толкова дълго време. Сега той определя основата за генералния план на Надела. А именно - Microsoft иска да бъде навсякъде, пише в свой анализ германският икономически всекидневник Handelsblatt.
Това е един нов Microsoft, който представя 46-годишният мъж, работещ в Microsoft в продължение на 22 години. Това е един Microsoft на меките тонове. Боботенето на Стив Балмър изглежда толкова далечно. Тихо и стилно, в дънки и черна блуза поло изпълнителният директор с индийски корени пристъпва пред обществеността. Той иска с Microsoft да запълни дупката между мобилните устройства и интернет.
Ако клиентите правят това с компютър с Windows - толкова по-добре, „ако не - не ме интересува. Ние ще гарантираме, че Office е наличен върху всеки таблет, всеки смартфон, всеки компютър и в интернет". Това е драматична промяна в сравнение с миналото, когато Office пакетът се разглеждаше като най-силната движеща сила за продажбите на Windows устройства. На заден план след това онлайн мястото за съхранение на Microsoft Onedrive (по-рано SkyDrive) свързва всички предложения: "Интернет облак за всеки, на всяко устройство“ - това сега е мотото.
Приложенията за iPad са на разположение за безплатно изтегляне в iTunes App Store на Apple. Това позволява всички документи, които са създадени например на компютър или с версия на Office за Mac компютрите на Apple, да бъдат прочетени. Който създава документи на iPad или иска да ги редактира, трябва да сключи интернет абонамент за Office, за почти десет долара на месец или 99 долара на година.
Дори само функцията за безплатно четене ще гарантира бързото разпространяване на приложението. Windows вече е инсталиран на компютрите и лаптопите в милиони офиси и работни помещения. Който създава на тях презентация на PowerPoint, вече може да я представя и със своя iPad. Така Microsoft атакува Apple на собствената му територия.
И съвсем разумно преди седмици Apple направи своя офис софтуер iWorks безплатен, с цел смекчаване на очакваното нападение от Редмънд. За Надела това е навлизането на масовия пазар. Само през миналото тримесечие Apple е продал 26 милиона iPad-а, а таблетите Surface на Microsoft са намерили около 1 млн. собственици.
За Apple това не е добра новина. Главният изпълнителен директор Тим Кук не трябва да мисли само за това как да завладее пазара на изчислителни облаци, но също така и бизнес сектора. С устройствата последното му се отдава успешно. Но при интернет услугите Apple изостава и сега е заплашен напълно да изгуби шансовете за наваксване.
Разбира се, предложенията на Microsoft, независимо от това дали става дума за Office, Skype, електронна поща или Ondrive, са свързани с един потребителски акаунт в Microsoft. Така, малко по малко Надела завладява света на Apple. На всяко устройство работи приложение на Microsoft, а на фонов режим цялата информация е в интернет сървър на Microsoft. Това е целта на Надела, и нито Apple, нито Google може да са доволни от своя офис софтуер.
В края на презентацията все пак Надела споменава и Windows. „Имаме огромен дневен ред пред нас", каза той, визирайки изложението на Microsoft Build през следващата седмица. „Ще има новини. Ние ще бъдем новатори", обещава той. Но това не означава, че в бъдеще няма да има ограничения или преференциално третиране за Windows, поясни той, цитиран и от TechCrunch.
Това, разбира се, ще бъде отразено и в хардуера. Тук Надела ще продължи да се изправя „агресивно“ пред конкурентите. „Очакваме с нетърпение Nokia", обяснява той в Сан Франциско. Придобиването се очаква да приключи през първата половина на годината. Таблети и смартфони и сега са в репертоара на Microsoft заедно с игровата конзола Xbox One. Независимо от това, все повече и повече анализатори призовават за отделяне на производството на потребителска електроника и фокус върху бизнес сектора, откъдето идва по-голямата част от продажбите. Първото Надела все още не иска да направи, но фокусът върху корпоративните клиенти е вече налице.