Бумът на пазара на смартфони вкара Nokia в дълбока криза. iPhone и многото устройства с Android, сензорен екран и прост интерфейс направиха така, че телефоните на бившия лидер да изглеждат стари, а продажбите се сринаха.
Ерата на мобилните компютри обаче отваря пред финландската компания нови възможности отвъд хардуера. Смартфоните, но също така и свързани в мрежа „умни“ очила и автономни автомобили, едва ли са мислими без специфична за местонахождението информация, а Nokia може да осигури това.
"Мобилният телефон вече не е сам в светлината на прожекторите", казва Майкъл Халбхер, мениджър на финландската група, пред Handelsblatt Online. "Светът на технологиите се движи от едно устройство в ерата на облаците", допълва той.
Важни сега са не само смартфоните, но и услугите в тях: музика, комуникация и ... карти. За Халбхер това означава възможност за развитие. Той е началник на подразделението Nokia Here, което развива базирани на местоположението услуги.
Финландската компания се счита заедно с Google и TomTom за основен доставчик на гео данни: През 2007 г. Nokia купи специалиста Navteq за 5,7 млрд. евро. Това беше решение със сигнално действие: тогава най-големият производител на мобилни телефони в света вижда в цифровите карти доходоносен бизнес. При това по онова време много телефони все още не са разполагали с чип за GPS.
"Мисля, че това бе много далновидно решение", казва Мартин Гарнър, анализатор в анализатор CCS Insight. „Nokia искаше в средата на десетилетието да стане водещ доставчик на интернет услуги. Покупките на картови дружества беше част от стратегията", коментира Гарнър.
Но пътят до тази цел се оказва изпълнен с препятствия. Според анализ на пазарните изследователи Asymco Nokia започва да трупа загуби със своята картова услуга след 2008 г. Редовните клиенти на Nokia - производители на автомобили и навигационни системи - са лоялни към фирмата, а сред клиентите спадат Audi, BMW, Mercedes и Volkswagen. Но надеждата за бълбукащи приходи от услугите за смартфони все още не се осъществява.