Чешкото семейство милиардери Келнер насочва инвестиционния си фокус обратно към Европа, тъй като планира да изтегли бизнеса си с потребителски кредити от Китай и да свие присъствието си на други азиатски пазари, пише Bloomberg.
Инвестиционната компания на Келнер PPF Group (собственик на bTV) променя стратегията си след миналогодишната смърт на основателя Петр Келнер. Семейството, което разполага с нетно богатство в размер на 12,3 млрд. долара (според Bloomberg Billionaire Index), избра дългогодишния инвестиционен партньор на основателя Иржи Шмейц да управлява бизнеса, който оперира в 25 държави и в различни индустрии, включително в областта на финансовите услуги, телекомуникациите, медиите, биотехнологиите и недвижимите имоти.
След коронавирусната пандемия и регулаторните промени, PPF търси стратегически партньор, който да купи мажоритарен дял или евентуално да придобие изцяло китайските операции на местния ѝ бизнес с потребителско кредитиране Home Credit, коментира Шмейк пред репортери. Той очаква до шест месеца да има по-голяма яснота дали този план е осъществим.
Освен това PPF свива активностите на Home Credit на преди бързо растящи пазари в Югоизточна Азия и в Индия заради трудности в получаването на банкови лицензи.
По-близо до вкъщи
Ето защо PPF търси партньори, които могат да предоставят евтино финансиране и е готова да преговаря за продажбата на мажоритарни дялове в операциите на Home Credit в тези държави, с идеята купувачите да предоставят средства за допълнително развитие на бизнеса.
„Водим преговори на всички тези пазари. Преговорите са в различни етапи“, коментира Шмейк, без да разкрива повече подробности.
PPF иска основните ѝ дейности да са по-близо до вътрешния ѝ пазар, а главният изпълнителен директор сподели, че някакъв момент би искал да направи по-голяма инвестиция – на стойност поне 1 млрд. евро – в Западна Европа, ако компанията открие подходяща възможност за това.
„Имаме няколко индустрии, в които притежаваме стратегическо ноу-хау и именно в тази посока ще се насочим“, коментира ръководителят на компанията. PPF ще обмисли навлизането в други сектори, ако открие привлекателна сделка, допълни той.
Една от потенциалните области за експанзия са финансовите услуги. Шмейк споменава ритейл банкирането в Германия като евентуален вариант. Всяка подобна инвестиция вероятно ще се случи чрез съвместно предприятие, а не чрез придобиване, посочва още изпълнителният директор.
Медийният бизнес на PPF показва добри резултати и „определено е една от областите, в които ще се оглеждаме“ за потенциални придобивания, казва Шмейк. „Смятаме, че ще има интересни възможности там, включително в Западна Европа“.
Сегашното свиване на цените на активите в света създава инвестиционни възможности, но все още не е достатъчно привлекалтено, защото спадът вероятно още не е достигнал дъното, коментира още той.
Ръководителят на компанията твърди, че може да си представи сътрудничество с други инвеститори за по-големи сделки в Европа. По думите му компаниите за рисков капитал имат „сходно мислене“ и могат да бъдат естествен партньор.