За трети път в рамките на по-малко от два месеца във вторник авиационната система на САЩ беше изправена пред заплахата от широкообхватни смущения в полетите заради потенциални смущения от 5G, но получи само временна отсрочка.
Споразумение, постигнато в последния момент между телекомуникационните оператори и авиационните власти, предотврати сериозни смущения, но не ги премахна напълно и завинаги. Остава да се изработи дългосрочно решение, което ще позволи на операторите да се възползват от супербързата безжична технология, без да пречат на авиацията, коментира Bloomberg.
Първият ден с 5G в САЩ все пак предизвика хаос на летищата. Тъй като авиокомпаниите се притесняват за радиотрафика на машините си, няколко превозвача отмениха полети. Международни авиокомпании като Emirates, Japan Airlines и All Nippon Airways отмениха полетите си до различни градове в САЩ. Lufthansa е отменила един полет до Маями и е заменила самолетите за други.
Това предизвика нова кулминация в спора за честотите за 5G в САЩ, които продължават от седмици. Преди няколко дни всички главни изпълнителни директори на американските авиокомпании изпратиха писмо до правителството, в което предупреждават, че пускането в експлоатация на 5G може да има "катастрофални последици" за туристическата индустрия. Те се опасяват, че самолетите им няма да могат да се приземяват безопасно, тъй като честотите за супербързия стандарт за мобилни телефони 5G са твърде близки до честотите на някои контролни устройства, като например висотомера.
Става въпрос по-специално за самолетите 777 и 787 на Boeing, за които FAA, авиационният регулатор, също предупреди още в петък, че безопасността им може да бъде застрашена от въвеждането на 5G.
„Ако основните ни хъбове не получат разрешение за полети, по-голямата част от пътниците и стоките ще бъдат де факто блокирани", предупредиха изпълнителните директори на American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines и други.
Въпреки това новата технология на Verizon и AT&T беше пусната в сряда - макар и с изключения около летищата, които бяха изключени едва в последния момент. За авиокомпаниите това не беше достатъчно, за да пренасрочат полетите си.
Ситуацията е престъпна и абсолютно безотговорна
Ситуацията е „престъпна и абсолютно безотговорна", заяви ръководителят на Emirates Тим Кларк в ефира на CNN. Никога в кариерата си не съм преживявал подобно нещо, каза той възмутено.
Фактът, че САЩ изпитват по-големи трудности с технология, която отдавна работи без проблеми за самолетите в Европа, се дължи на честотите: в САЩ доставчиците на мобилни телефони са придобили честоти от т.нар.C-обхват за около 80 млрд. долара, които са по-близки до използваните в авиацията. Честотите на C-обхвата в САЩ са до 3,98 гигахерца (Ghz). Самолетите използват честоти от 4,2 до 4,4 Ghz. В Европа мобилните оператори използват максимум 3,8 Ghz.
За да се предотвратят проблемите, самолетите в САЩ ще трябва да бъдат съответно преоборудвани, за да могат да продължат да оперират в страната. Въпреки че първоначално мобилните оператори в САЩ ще поддържат буферни зони около 50 летища за шест месеца поради опасенията, FAA издаде близо 1500 препоръки за безопасност и ограничения за 5G. Междувременно над 90% от новите кули, които позволяват много по-бърз пренос на данни, са пуснати в експлоатация в САЩ по план. Те са достатъчно отдалечени от летищата.
Буферните зони обаче не могат да бъдат постоянно решение за мобилните оператори. Дори и ограничени само на няколко километра, компаниите не могат да достигнат до цели квартали със своята 5G мрежа в гъсто населени райони, като например летища като JFK в Ню Йорк.
Най-добрият сценарий за разрешаване на ситуацията с 5G би бил, ако анализът покаже, че висотомерите не са изложени на риск от сигналите на 5G, казва Питър Лем, бивш инженер по електроника на самолети, който е консултант в областта на сателитните комуникации.
„Най-важният въпрос е какви точно нива на смущения ще бъдат причинени", каза той пред Bloomberg.
Тази напрегната работа се извършва от производителите на самолети заедно с Федералната авиационна агенция (FAA) и операторите. Докато тя приключи, FAA ще трябва да бъде предпазлива и да избягва рисковете, добави той.
„Последното нещо, което искаме да направим, е да разберем, че има проблем, след като се случи инцидент", каза той. „Това би било неприемливо“.
В по-дългосрочен план агенцията и авиационната индустрия са се съгласили, че много или всички радарни висотомери ще трябва да бъдат заменени. Това също е труден процес. Индустрията работи по разработването на нови стандарти за висотомерите от две години и ще са необходими още няколко, за да бъдат одобрени те от FAA и да бъдат заменени.