fallback

Щатски летища предупреждават за хаос заради въвеждането на 5G

Отменят се полети, дори след като AT&T и Verizon се съгласиха да ограничат сигналите в радиус от 2 мили от пистите за излитане и кацане

09:24 | 19.01.22 г.
Автор - снимка
Създател

Два от най-големите мобилни оператори в САЩ се съгласиха да не включват някои 5G сигнали в близост до летищните писти - временна отстъпка, за да се отговори на опасенията за въздушната безопасност, които вече накараха международните авиокомпании да отменят някои полети до САЩ.

Във вторник следобед AT&T Inc. и Verizon Communications Inc. приеха новите ограничения след продължило няколко месеца противопоставяне между операторите и авиационните служители, които бяха обещали да ограничат полетите поради опасения за въздействието на 5G сигналите върху самолетите. 

Американският президент Джо Байдън благодари на компаниите за отстъпката. „Това споразумение ще избегне потенциално опустошителни смущения в пътническите пътувания, товарните операции и икономическото ни възстановяване, като същевременно ще позволи повече от 90% от разгръщането на сигнала да се осъществи по график", каза той, цитиран от Wall Street Journal.

По-рано главните изпълнителни директори на големите американски пътнически и карго превозвачи предупредиха отново за предстояща „катастрофална“ авиационна криза по-малко от часове, след като AT&T и Verizon са готови да активират нова 5G услуга.

В общо писмо авиокомпаниите, сред които American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines и Southwest Airlines, предупредиха, че новата услуга C-Band 5G, която ще е достъпна от сряда, може да направи значителен брой широкофюзелажни самолети неизползваеми, „потенциално може да блокира десетки хиляди американци в чужбина" и да предизвика „хаос" за полетите в САЩ.

„Ако нашите основни центрове не получат разрешения за полети, огромното мнозинство от пътуващите и товарите на практика ще бъдат спрени", пишат главните изпълнителни директори на American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines и други в писмото си.

Авиоиндустрията отдавна предупреждава, че предавателите на 5G могат да нарушат работата на някои инструменти за въздушното движение. Поради опасенията за безопасността AT&T и Verizon направиха отстъпки в последния момент. Те заявиха, че засега ще ограничат разпространението на новия безжичен стандарт в близост до летищата. А от своя страна Emirates, Air India, ANA и Japan Airlines обявиха, че отменят някои полети до САЩ заради въвеждането на 5G.

Федералната авиационна администрация (FAA) предупреди, че потенциалните смущения е възможно да засегнат чувствителни самолетни инструменти, като висотомери, и значително да попречат на операциите при ниска видимост. „Това означава, че в ден като вчерашния повече от 1100 полета със 100 хил. пътници ще бъдат отменени, отклонени или ще закъснеят“, пише в писмото, адресирано и до директора на Националния икономически съвет на Белия дом Брайън Дийз, министъра на транспорта Пийт Бутигиг, администратора на федералната авиационна агенция (FAA) Стив Диксън и председателя на Федералната комисия по комуникациите (FCC) Джесика Розънуорсъл.

United Airlines предупреди в отделно изявление, че проблемът може да засегне повече от 15 хиляди от нейните полети, 1,25 милиона пътници и огромно количество товари годишно. Авиокомпанията допълни, че е изправена пред „значителни ограничения за моделите 787, 777, 737 в големи градове като Хюстън, Нюарк, Лос Анджелис, Сан Франциско и Чикаго".

AT&T и Verizon, които спечелиха почти целия C-Band спектър на търг за 80 млрд. долара през 2021 г, се споразумяха в началото на тази година да изградят буферни зони около 50 летища, за да намалят рисковете от смущенията и да предприемат други стъпки за намаляване на потенциалните проблеми за шест месеца. На 3 януари те се договориха да отложат активирането с две седмици (до сряда), временно предотвратявайки конфликт с безопасността на въздухоплаването, след като преди това отложиха услугата с 30 дни.

AT&T и Verizon заявиха, че все още планират да пуснат високоскоростните си мрежови връзки в цялата страна в сряда, но ще се въздържат от включване на сигналите в радиус от 2 мили от пистите на летищата. Говорителите на компаниите отказаха да съобщят колко дълго ще траят новите буфери около летищата. Преди това те се бяха съгласили да намалят мощността на своите 5G сигнали около пистите за период от шест месеца.

Частичното пускане има по-дълбок ефект върху Verizon, която използва 5G честотите на по-голям брой места. „Тихите зони от 2 мили“ ще ограничат няколкостотин клетъчни станции на Verizon и около 10 станции на AT&T, твърдят пред Wall Street Journal запознати с въпроса източници. Не се очаква T-Mobile US Inc. да активира своите услуги в този обхват до края на 2023 г.

Обявените във вторник нови 5G ограничения ще спечелят на регулаторите повече време, но няма да решат въпроса. Прессекретарят на Белия дом Джен Саки заяви на брифинг за медиите във вторник, че американските авиационни и телекомуникационни регулатори работят с представители на индустрията за разработване на решение. „Със сигурност разбираме какъв е залогът и за двете индустрии", каза тя. „Но със сигурност свеждането до минимум на прекъсванията на полетите, осигуряването на безопасност при пътуванията е основен приоритет“.

Председателят на FCC Джесика Розънуорсъл заяви в писмено изявление във вторник, че сигналите от C-Band спектъра могат безопасно да съществуват съвместно с авиационните технологии, като добави: „От съществено значение е сега FAA да завърши този процес едновременно внимателно и бързо“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:13 | 14.09.22 г.
fallback