Днес издаваме заповед, с която ще се забрани повишаването на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори. Това каза вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова на брифинг във ведомството след среща с представители на неправителствени и граждански организации в областта на потребителската защита. На срещата присъства и председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
"Комисията за защита на потребителите към Министерството на икономиката и индустрията днес се произнесе, че това намерение е нелоялна търговска практика", заяви Нинова по повод анонсираното повишаване от два оператора в страната на цените на телекомуникационни услуги по действащи договори с потребители.
Тя уточни, че практиката е нелоялна, тъй като мобилните оператори възнамеряват да увеличат цените два пъти, правейки го за 2020 и 2021 г. накуп. Мобилните оператори искат да повишат цените през януари или февруари, когато излезе индексът на Националния статистически институт.
"За нас това е нелоялна търговска практика и от днес още има акт на органа, с който я забранява", заяви Нинова, цитирана от БТА.
Тя предупреди операторите, че ако увеличат по този начин цените, ще бъдат приложени всички механизми и законови похвати, с които да не се допусне това. А те са няколко. най-малкото е налагане на глоба в размер от 1000 до 30 000 лева. Ако пък заповедта бъде обжалвана, ще се поиска от съда да приложи предварително изпълнение - т.е. да не се увеличават цените.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов добави, че в последните два дни има много засилен интерес от страна на потребителите за обявеното намерение за увеличаване на телекомуникационните услуги. По думите му ако се използва законова възможност да бъде събрана ставката за инфлацията за две години едновременно, според КЗП ще се стигне до злоупотреба с възможността, която законът дава и е предвидена в клаузите на договорите. Още повече, когато КЗП е започнала проверка във връзка с извършеното намерение, са били изискани становища на тези оператори и те са анализирани на днешното заседание на Комисията.
Според Маргаритов диалог може да има, стига да се дава сметка за това, което е по закон и това, което се съдържа в договорите, които самите мобилни оператори предлагат на потребителите.
Нинова допълни, че ще постави акцент в работата на Министерството на икономиката и индустрията върху потребителската тема. Потребителите са потърпевшите от всяка криза в България - енергийна, икономическа, вдигане на цените, неравноправни клаузи в договорите, нелоялна конкуренция. В същото време потребителите не могат да се защитят сами, това са твърде много усилия, пари за адвокати, такси по съдебни дела. По думите на Нинова те са беззащитни срещу “големите“, които са колекторските фирми, монополите, ЕРП-та, топлофикации, мобилни оператори. „Искам да ги уверя, че от днес ще положим всички усилия те да почувстват, че държавата стои зад тях, че защитава техните права с всички правомощия, които имаме като институции“, поясни тя.
Нинова заяви още, че с неправителствените организации са обсъдили идеята за създаване на общи екипи. „Те чрез свои представители, чрез своята експертиза, ние с нашите възможности като институция да работим заедно за защита на потребителите. Възстановяваме работата на Националния съвет за защита на потребителите, който не се е събирал от повече от 2 години. Изключително важен орган, който се съсредоточава в своите правомощия, междуведомствени действия и съгласуване между няколко министерства.“, обясни вицепремиерът.
Ще бъдат включени активно и гражданските организации в решаването на тези проблеми, допълват от пресслужбата на ведомството.