Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук защитава позицията на своята компания по темата за опазване на данните. „Защо, по дяволите, трябва да се заблуждават потребителите?“, каза Кук в интервю за германския икономически всекидневник Handelsblatt. Apple възнамерява да даде на потребителите по-голям контрол върху информацията, която интернет компаниите събират за тях.
Наследникът на Стив Джобс продължава пълната конфронтация с ръководителя на Facebook Марк Зукърбърг. В сряда той обвини Apple, че производителят на iPhone злоупотребява с аргумента за поверителност, за да извършва нелоялна конкуренция с Facebook.
Неговите приложения за чат Messenger и WhatsApp се конкурират с iMessage на Apple, който е предварително инсталиран на iPhone. „Apple има всички основания да злоупотребява с доминиращата си платформа, за да възпрепятства нашите приложения и функциите им“, каза основателят на социалната мрежа пред анализатори.
Конкретната причина за спора между две от най-мощните корпорации в света е инициативата „Прозрачност на проследяването на приложения“ (App Tracking Transparency). От тази пролет на програмите на устройствата на Apple трябва да бъде разрешено да проследяват поведението на потребителите в други приложения, само ако те изрично са се съгласили с това. Досега потребителите трябваше да възразят изрично - в подменю на подменю на iPhone.
Сърцевината на критиката на Зукърбърг: като оператор на магазина за приложения Apple определя правила, които се прилагат както за собствените ѝ приложения, така и за тези на техните конкуренти. По подобна причина Европейската комисия разследва групата от Купертино от юни.
Според статия на технологичния портал The Information Facebook вече дори обмисля да заведе антитръстов иск срещу Apple в САЩ. Това би било ескалация между технологични гиганти, невиждана никога досега в Силициевата долина.
В интервюто Кук отхвърля твърдението, че Apple предпочита себе си: „Това няма нищо общо“, казва той по обвинението на Зукърбърг. „Apple не решава. Оставяме на потребителя решението дали иска да бъде проследен“.
Самият производител на електроника позволява персонализирано рекламиране на iPhone, iPad или Mac, но те не са пригодени за отделни хора: разработчиците могат да използват програма за поставяне на реклами в App Store например. Групата подчертава, че разделя потребителите на сегменти с поне 5000 души и не предоставя никакви данни на брокери. Деактивирането става чрез отделно меню.
Ръководителят на най-ценната корпорация в света смята, че е на правилната страна. „Поверителността е един от най-важните въпроси на този век. Трябва да я защитим и да дадем на хората инструментите, за да се предпазят“, каза Кук.
В реч на конференцията CPDP за защита на данните в Брюксел в четвъртък Кук критикува сериозно Facebook, без да назовава компанията: „Ако една компания зависи от злоупотребата с потребителски данни, тя не заслужава нашето доверие“.