fallback

Ръстът на приходите на Vivacom забавя темпа си

Около четвърт от всички абонати на кабелни телевизии в България са в сивия сектор, смята Атанас Добрев

13:45 | 22.03.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Vivacom се похвали с нов ръст на общите си приходи. За 2016 г. те достигат 875 млн. лева, което представлява 3,2 ръст на годишна база преди консолидацията на НУРТС. След консолидацията ръстът е 2,5%. Това обаче представлява забавяне на нарастването, след като през 2015 г. то бе 5,2% спрямо 2014 г.

Спадът на EBITDA е с 6,4% до 311 млн. лв. до маржин от 35,5%. Компанията отчита загуба от 19,6 млн. лв. в сравнение с нетна печалба от 15 млн. лв. предходната година. Това се обяснява с амортизации, обезценки и подмяна на оборудване, както и с „изгорели“ депозити във фалиралата КТБ. От общите пригоди 58% се падат на мобилното поделение, 16% - на фиксирани гласови услуги, 11% - на фиксиран интернет, 7% - на платена телевизия, 5% - на други фиксирани услуги, а още 3% - на НУРТС. Компанията продължава да увеличава пазарния си дял по приходи от мобилни услуги, като той достига 28% към края на 2016 г., поясни Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на телекома. Към края на 2016 г., клиентите на мобилни услуги са 3,133 млн., което е 3,6% ръст на годишна база. 87% от клиентите на мобилни услуги са на срочен абонаментен план, поясни Добрев. Той направи и разбивка на мобилните приходи – 32% от тях се дължат на мобилния интернет, докато през 2015 г. този дял е бил 27%. Добрев отдава ръста на развитието на 4G мрежата. Vivacom има 437 000 абонати на фиксиран интернет за 2016 г. докато година по-рано са били 390 000. 51% от тях ползват оптичната мрежа, което е със 7 процентни пункта повече спрямо 2015 г. 42% от всички 410 000 абонати на платена телевизия ползват IPTV. По думите на Добрев над 80% от приходите на мобилния бизнес в момента идват от месечните такси. Преди около 5 години този дял е бил около 30%. 

Налице е и скок на трафика на данни, който е насърчил общите приходи за годината. „Средната сметка на клиент на месец е колкото цената на две кутии цигари – около 10 лв.“, поясни още Добрев. През 2016 г. Vivacom е инвестирала 200 млн. лева в страната. Това е повече от общата сума, която са инвестирали останалите два оператора, твърди изпълнителният директор на концерна. 60% от сумата са вложени в разширяване на 4G мрежата, като покритието ѝ е 86,75% от населението в над 650 населени места. По думите на Добрев и тази година Vivacom ще инвестира основно в мобилен интернет, след като през предходите години инвестициите бяха предимно в оптичната мрежа. Планираните инвестиции за 2017 г. са между 180 и 190 млн. лева. Като цяло има 22,8% на инвестициите като дял от общите приходи през 2016 г. спрямо 18,7% за 2015 г. През 2016 г. 71% от общите инвестиции са били насочени в развитие на мрежата, а 6% - за лицензи. „През 2017 г. Vivacom ще инвестира активно в покритието на 4Г мрежата и оптичната инфраструктура. През първото тримесечие на 2017 г. е било извършено обратно изкупуване на акции, „като по този начин дадохме на акционерите това, което искат“. В случая става дума за сума от 30 млн. евро. Добрев коментира и отпадането на роуминга. „Роуминг регулацията на годишна база ще ни донесе загуба от 9 млн. лева. За пазара това означава загуба за около 30 млн. лева“. Според мениджъра в България има много добра развита инфраструктура. Средното 4G прикритие в ЕС е 80%, а в България е по-високо, поясни той. По думите му нивото на електронни услуги от държавата е ниско, като се харчат много пари, но не за софтуер, а основно за дублиране на инвестициите, които прави частният сектор в инфраструктура. Добрев смята, че ще е по-ефективно държавата да ползва наличната инфраструктура при конкурентен режим между тези, които я предлагат. Като най-голямо предизвикателство пред развитието на телекомуникационния сектор в България Атанас Добрев посочи кражбата на интелектуална собственост. Той коментира и сивия сектор в разпространението на фиксиран интернет и телевизия. Добрев се позова на изследване на E&Y, според което България има 616 864 необявени абонати на кабелни оператори за 2015 г. това се равнява на 25% от всички абонати, или 150 млн. лева загуба за индустрията за година. Според Добрев трябва да се вземат следните мерки – на първо място да се провеждат регулярни национално представителни проучвания за установяване на реалния брой абонати на телевизия и интернет на различните доставчици. Необходима е и проверка от други източници, както и налагането на строги наказателни мерки при установяване на размивания между обявени и реални абонати. От компанията настояват за система на мониторинг на съдържанието, която да работи непрестанно и да бъде призната като достатъчно доказателство за налагане на административни наказания и мерки. 

Още технологични новини вижте в материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:09 | 11.09.22 г.
fallback