Чат услуги като Skype на Microsoft и WhatsApp на Facebook ще се сблъскат с по-стриктни правила за това как управляват данните на потребителите във връзка с нови закони, които ще бъдат предложени от Европейския съюз (ЕС), показва документ, с който Ройтерс разполага.
От ЕС искат да разширят част от правилата, които сега се отнасят до телекомуникационните оператори. Идеята е те да обхванат и уеб компаниите, предлагащи разговори и чат, или т.нар. "Over-The-Top" (OTT) услуги, вижда се от документа.
Онлайн услугите ще трябва да гарантират конфиденциалността на комуникациите и да получават съгласието на потребителите да обработват данни за местоположението им, съобразявайки се с разпоредби, включени в отделен закон за защита на данните, който ще влезе в сила през 2018 г.
Телекомите отдавна се оплакват, че компании като Google, Microsoft и Facebook са по-слабо регулирани, въпреки че предлагат подобни услуги.
Телекомуникационните компании призовават регулацията в ЕС, която се прилага за тях и е известна като Директивата за електронните лични данни, да бъде отменена или да бъде разширена, така че да обхване и другите играчи на пазара.
„Това създава празнота в защитата на поверителността на данните на потребителите на тези услуги“, посочва се в документа, като се имат предвид чат услугите.
"Нещо повече, това създава условия на неравнопоставеност между тези доставчици и електронните комуникационни услуги, тъй като услуги, възприемани от потребителите като еквивалентни по функции, не се подчиняват на едни и същи правила“, пише още в документа.
Говорител на Европейската комисия (ЕК) отказва да коментира текстовете, но твърди, че целта на преразглеждането на регулацията е да се адаптират правилата за защита на данните, които влизат в сила през 2018 г. и опростяват разпоредбите за бисквитките.
Съгласно сегашните правила телекомите нямат право да използват потребителски данни, за да предоставят допълнителни услуги и да печелят повече. Промените обаче могат да им позволят да ползват данните на клиентите им с тяхно съгласие.
Освен това новата регулация ще премахне задължението на уебсайтовете да питат посетителите за разрешение за ползване на бисквитки в браузърите чрез банер, ако потребителят вече е дал съгласието си чрез настройките за поверителност на уеб браузъра.