Група словенски ентусиасти са разработили мобилно приложение, което помага на потребителите да проследят произхода на храната. Разработката е на група словенски преработватели на храни, земеделски кооператив и уеб програмист.
Безплатното приложение Origin Trail проследява пътя на местни храни от фермата до трапезата, съобщава българският Институт за агростратегии и иновации, който работи по кампания за изграждане на иновативно развиваща се земеделска общност в България.
Проследяването на хранителната верига става все по-важно за потребителите. Хората искат да знаят от къде идват месото, плодовете и зеленчуците и млечните продукти, с които се хранят. Те също така търсят и добавената стойност, например специфичния произход като планинско земеделие, високи стандарти за хуманно отношение към животните, справедливи цени за фермерите.
Проследяването на продукти обаче не е лесна задача, отбелязва съоснователят на приложението „OriginTrail” Жига Древ.
"Комплексните хранителни продукти" са тези, които имат няколко различни доставчици: чаша с кисело мляко може да съдържа мляко от над 100 ферми. Също така "мрежовите продукти" са тези, които могат да имат голямо разнообразие от доставчици - например производители на месо, домати и яйца, всички със своя принос за приготвянето на една лазаня.
"С такова разнообразие от доставчици и продукти не винаги е възможно да се даде цялата информация за произхода", отбелязва още Жига Древ.
Въпреки това според него тези продукти могат да бъдат местни или със специален произход и подобна информация може да се изгуби, когато препредаването й е прекъснато в рамките на веригата.
Затова оперативната групата „Origin Trail” приема предизвикателството да намери решение, което едновременно да бъде маркетингов и информационен инструмент за местните производители на хранителни продукти. Храните се определят въз основа на произхода на основната съставка. Дигитално решение Приложението стартира през 2014 г. и дава възможност на потребителите да проследят продукти на три хранителни компании и на повече от 1200 местни фермери от Словения (месо, млечни продукти и зеленчуци). Потребителите могат да сканират етикета на продукта и да разберат къде е произведено говеждото месо, което искат да купят, или дали ябълките, които харесват, са със защитено географско указание.
Потребителите могат да пратят своето мнение за даден продукт на земеделския производител.
В момента се работи за по-нататъшно включване на други преработвателни компании и земеделски кооперативи. За 2016 г. групата планира да разшири дигиталното решение в други страни членки на ЕС.
Приложението е номинирано по покана на „TP Organics” (Европейска технологична платформа за изследвания на биологично земеделие и храни) в категорията "Нови бизнес модели с добавена стойност на местно ниво" . Победителите по поканата бяха обявени по време на събитието Дни на биологичните иновации, проведено в края на миналата година в Брюксел.