Едва ли някой друг, освен Лари Пейдж може да направи една нова компания по-известна за толкова кратко време. Само няколко часа, след като съоснователят на Google обяви в писмено изявление до акционерите, че се създава холдинг с името Alphabet, търсачката на компанията намира над 1000 статии за новата фирма.
При това самият изпълнителен директор не изглежда напълно убеден в избора на име. „Не се притеснявайте, ние също трябва първо да свикнем с названието", пише Пейдж в самия край на съобщението.
Това важи и за уеб адреса на новия холдинг на Google. Сайтът ще бъде достъпен под адреса abc.xyz, а не на alphabet.com, с който интуитивно се асоциира компанията, защото този адрес от доста дълго време е зает – от дъщерно дружество на производителя на автомобили BMW. Alphabet Fleet Management GmbH, както е пълното име на компанията, се грижи за корпоративните автопаркове на редица европейски концерни.
Един нов холдинг на един от най-известните концерни на света, който се казва по същия начин, по който се назовава и дъщерната компания на един от най-известните автомобилни производители? Възможно ли е въобще това? Говорителка на BMW съобщава пред германския Der Spiegel, че автомобилният концерн не е знаел предварително нищо за плановете на калифорнийския технологичен гигант. Сега обаче германците възнамеряват да проверят дали това може да има последствия по отношение на правото на търговските им марки.
Дали еднаквите имена може да се превърнат в препъни-камък за новата ходлингова структура на Google?
Едва ли! Поне докато американската група процедира с името Alphabet така, както Пейдж пише в изявлението си. „Трябва да отбележи, че ние не възнамеряваме да я превърнем в една голяма марка за клиентите с нейните собствени продукти". Alphabet трябва да бъде "най-вече колекция от фирми".
Когато се регистрира дадена търговска марка, националните компетентни органи не проверяват веднага дали този бранд вече се радва на правна защита, пояснява експертът Лайф Кларе от специализираната правна кантора Prehm & Clear в Кил. Единственото изключение са "пословично известни" марки, които са познати практически на всеки - например, Coca-Cola или McDonald's. Това е малко вероятно да важи в случая с Alphabet. Или и преди сте чували за дъщерното дружество на BMW?
Въпреки това фактът, че дадена марка е записана, не значи, че тя не може да бъде неприкосновена. По-скоро собственикът на друга марка, който счита, че са нарушени правата му, може да предяви иск или да иде пред Темида, пояснява Кларе.
Успехът на такова дело зависи от своя страна от това дали съществува вероятност от объркване от гледна точка на потребителя. По принцип името на марката може да бъде идентично с това на друга, ако предлаганите продукти са достатъчно различни.
Така например даден ресторант може да се нарече OLX, но онлайн магазин няма шансове да регистрира такова име. А през осемдесетте години на миналия век никой в Германия не се е притеснявал от факта, че известното списание Tempo е имало същото име като това на носните кърпички.
При подобни въпроси особено полезна е международно признатата Класификация от Ница - система за класифициране на стоки и услуги за целите на подаване на заявки за марки на Общността (МО). Тя съдържа 45 различни продуктови класа, 34 за стоки, 11 за услуги. Всеки клас е представен от заглавие, което съдържа обща информация за типа стоки или услуги, обхванати от него. Например, заглавието на клас 25 е "Облекло, обувки, шапки и принадлежности за глава", а заглавието на клас 15 - "Музикални инструменти".
В сегашния случай почти няма съмнение, че холдингът на Google и дъщерната компания на BMW произвеждат различни неща, тоест от еднаквостта на имената не може да се създаде опасност за объркване. По-сложно ще стане, ако на Google му хрумне да пусне на пазара своя вече тестван автономен автомобил, при това под името Alphabet.
И в BMW смятат така. Фактът, че експертите му проверяват дали са засегнати правата, е просто рутинна проверка, пояснява говорителката. Защото като цяло BMW се чувства напълно доволна от избора за името на дъщерната си компания – също както и директорът на Google Пейдж. Както пояснява говорителката, това име е символ на многообразните иновативни услуги. И сякаш говорителката е доволна от съвпадението в имената. В това няма нищо чудно - германският концерн може да получи безплатна реклама.
За уебадреса alphabet.com BMW няма защо да се притеснява. От години той се ползва от дъщерното ѝ дружество и не може да му бъде отнет. А трафикът към началната страница на Alphabet се е увеличил значително през последните няколко часа, поясняват със задоволство от базирания в Мюнхен автомобилен производител. И добавят, че не планират да го продават....
One might assume that before Larry Page & Sergey Brin chose the name Alphabet, they Googled it http://t.co/yH1jPOhVxT pic.twitter.com/eRRKMLRw5A
— The New York Times (@nytimes) August 11, 2015