Обвиняват Москва, че финансира „армия от тролове“, за да разпространява проруски мнения в интернет. Кремъл обаче далеч не е единственото правителство, което ползва интернет, за да промотира определена гледна точка. Ето какво правят и някои от другите правителства:
Великобритания
В публикувани миналата година от Едуард Сноудън данни стана ясно, че британската разузнавателна агенция GCHQ е разработила инструменти за влияние над онлайн дебати, промяна на крайния резултат на онлайн допитвания, „засилване“ на проправителствени съобщения в YouTube и изпращане на фалшиви имейли от чуждо име, пише The Guardian.
First Look Media, която публикува данните, описа действията на британската агенция като майсторско усвояване на тъмните изкуства на интернет, „хакерска шведска маса за всяване на онлайн хаос“. Тя твърди, че служители на GCHQ са били карани да „мислят мащабно“ за това какво биха могли да направят, за да създадат „интернет заблуда“.
Украйна
Украйна също използва интернет манипулации като тактика, но малко по-публично.
През декември 2014 г. Министерството на информацията започна работа, за да се противопостави на руската пропаганда. То бързо бе кръстено „Министерство на истината“ от тези, които виждат сходство с романа „1984“ на Джорд Оруел.
Няколко месеца по-късно информационният министър Юрий Щетс създаде „информационна армия“, наемайки онлайн украинци, които да се бият на най-важния фронт – информационния. В интервю за Радио Свободна Европа Щетс заяви, че повече от 20 хил. души са се съгласили да посветят времето си на тази „всекидневна битка“.
Индия
Преди втория тур на изборите в Индия през 2014 г. и двете големи партии – Индийската народна партия и Конгресната партия, са обвинени в наемане на „политически тролове“, които да говорят положително за тях в блогове и социални медии.
The Times of India съобщава, че хора с добър онлайн капитал са били търсени за участие, включително такива, чиито мнения са били публикувани в традиционните медии.
Китай
Вярва се, че китайското правителство също има армия от онлайн граждани, които да подкрепят положителното мнение на народа към него и към управляващата Китайска комунистическа партия (ККП). Тя е наричана „50-центовата армия“, тъй като се твърди, че толкова е заплатата на участниците.
Организацията за защита на човешките права Freedom House описа усилията като „цялостна политика на ККП, поддържана от огромна система на подготовка и награди“.
През 2013 г. „анализатор на мненията в интернет“ стана официално призната работна длъжност в Китай и Beijing Morning Post изчислява, че около 2 млн. души са наети, за да наблюдават и анализират публичното мнение за политиците.