fallback

КЗП ще съди телекомите заради високите такси при прекратяване на договор*

Проверка на Комисията е установила, че и трите компании са въвели неравноправна клауза в общите си условия

13:23 | 15.09.14 г. 1

Комисията за защита на потребителите (КЗП) завежда колективни искове срещу трите мобилни оператора у нас. Причината са прекомерно високите неустойки при прекратяване на договорите по желание на клиентите, съобщават от регулатора. 

Проверката на Комисията е установила, че и трите компании са въвели една и съща неравноправна клауза в общите условия на срочните договори за предоставяне на мобилни услуги. Те предвиждат клиентите да заплатят като неустойка всички месечни такси до изтичане на срока на договора в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.

В този случай обаче, ако потребител поиска да прекрати договора си заради лошо качество на услугите или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, той е задължен да заплати на оператора необосновано висока неустойка, смятат в КЗП.

Още по-фрапиращи са случаите, когато клиентите плащат предвидената неустойка при смяна на адреса и невъзможност на оператора да доставя услугата на новото място.

От КЗП уточняват, че клаузата за неустойката при прекратяване на договор попада в хипотезата на текст от Закона за защита на потребителите (чл. 146, ал. 2), който се отнася за предварително изготвени клаузи, върху чието съдържание потребителят не е имал възможност да влияе.

В този смисъл и неустойките се разглеждат от Комисията като неравноправни клаузи, тъй като принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

Комисията е изпратила писма до трите оператора, в които им е представила направените констатации и е дала препоръки за коригиране на неравноправните клаузи в определени срокове. Компаниите обаче не са се съобразили с препоръките и по тази причина КЗП завежда колективни искове срещу тях за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни. 

От Globul реагираха със съобщение до медиите, че до този момент не са получили още исковата  молба на Комисията за защита на потребителите (КЗП). По тази причина и от компанията не коментират по същество мотивите на комисията.

"Gobul е в непрекъснат  конструктивен диалог с КЗП  и компанията работи усилено  по различни решения, които да  удовлетворяват потребителите и комисията", се казва още в становището на телекома. 

* Новината е допълнена с изявлението на Globul по казуса

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:55 | 13.09.22 г.
fallback