Американската федерална търговска комисия (FTC) обвини мобилния оператор T-Mobile US в предполагаема потребителска измама в голям мащаб. Дъщерното мобилнo дружество на Deutsche Telekom е таксувало клиентите си незаконно за стотици милиони долари заради нежелани екстри при мобилните телефони, пише The Wall Street Journal.
Според заявлението на Федералната търговска комисия T-Mobile е начислявала на клиентите си всеки месец допълнителна такса - обикновено по 9,99 долара, за екстри като тонове на звънене, екранни снимки и текстови съобщения с клюки и хороскопи. В много случаи обаче клиентите на T-Mobile не са одобрявали тези допълнителни услуги на трети страни. Тази практика е известна в индустрията с термина "угояване", пояснява комисията.
T-Mobile нарече обвиненията неоснователни и безпочвени. В изявление компанията твърди, че в края на миналата година е излязла от бизнеса с така наречените премиум текстови съобщения.
Федералната комисия по търговия обвинява обаче T-Mobile, че таксува спорните екстри дори тогава, когато „голям брой от потребителите са се оплакали от неупълномощените такси". T-Mobile обикновено запазва за себе си 35% до 40% от фактурираните допълнителни такси, се казва в жалбата на FTC. Според нея практиката е донесла на оператора приходи в размер на стотици милиони долари.
„Не е правилно за една компания като T-Mobile да извлича ползи чрез измами на своите клиенти, още повече, че е имало ясни предупреждения, че начислените разходи са били грабеж", казва председателят на FTC Едит Рамирес. Сега органът иска да накара T-Mobile да върне спорните такси на всички ощетени клиенти.
От известно време FTC работи срещу практиката на "угояване", но T-Mobile е най-известният случай. В жалбата се посочва, че през някои месеци до 40 процента от клиентите на T-Mobile, на които им се начисляват екстрите, са възразили срещу допълнителните такси. Понякога след това те са получавали възстановена сума. Самият факт, че толкова много клиенти са се оплаквали, е трябвало да направи впечатление на T-Mobile, твърдят от ведомството.
T-Mobile е „таксувала на потребителите абонаментни услуги на трети лица, дори и след предупреждения от страна на браншови специалисти, ... след правни действия и [разкриващи измамата] вестникарски статии" критикува Федералната търговска комисия в своето становище.
В допълнение, според FTC, T-Mobile съставлява фактурите по такъв начин, че клиентите едва ли забелязват, ако плащат допълнителни такси и за какво са те. Онлайн фактурите на T-Mobile не показват като отделно перо таксите към трети лица, а подробните сметки за телефонни разговори понякога са дълги над 50 страници.