Американският мобилен оператор AT&T придобива за 48,5 млрд. долара водещия платен телевизионен оператор DirecTV, предава Bloomberg. С това вторият по големина мобилен оператор в САЩ налива вода в мелницата на сливанията и придобиванията в индустрията. Причината за сливането е увеличената интеграция на телевизията и интернета. Все повече потребители сърфират на смартфоните и таблетите си онлайн и също така гледат телевизия чрез интернет.
За да си осигури нови възможности за растеж на този пазар, AT&T предлага по 95 долара на акция на DirecTV. Това е премия от десет на сто над цената на затваряне на акциите на DirecTV в петък вечерта. Делът на парите в брой от общата покупната цена възлиза на 28,50 долара за акция. Останалата част ще бъде изплатена в акции на AT&T. Заедно с поетия дълг на DirecTV сделката се оценява на около 67 млрд. долара.
С цел да се осигури одобрението на антитръстовите органи, AT&T обяви същевременно продажбата на своя почти осемпроцентов дял в оператора America Movil на Карлос Слим. DirecTV има около 18 млн. клиенти в в Латинска Америка и 20 млн. в САЩ. Ако антимонополните органи не одобрят сделката, AT&T няма да е задължена да плаща неустойка, твърдят запознати с подробностите по сделката източници, цитирани от Ройтерс. Но ако DirecTV приеме по-висока контраоферта, дължима ще бъде глоба от 1,4 млрд. долара.
DirecTV е интересна за AT&T, защото операторът разглежда видео предлагането като важен градивен елемент за бъдещето на компанията, независимо дали ще става дума за платена телевизия, телевизия през интернет или през безжична мрежа.
За DirecTV едно поглъщане има смисъл, защото ръстът на абонатите се е забавил значително през последните тримесечия заради общата стагнация на пазара на платена телевизия в САЩ. Макар доставчиците на кабелни мрежи да са в състояние да компенсират тези спадове с предлагането на широколентов интернет, сателитните доставчици не могат да направят това - поне не с конкурентна скорост на трансфер. A сливане с AT&T ще представлява за DirecTV изход от дилемата.
С придобиването си AT&T може да увеличи натиска в сферата на платената телевизия над гиганта Comcast, който тъкмо осъществява сделка за конкурента си Time Warner Cable за 45 млрд. долара. Във вълната на поглъщания се включи и американското дъщерно дружество на Deutsche Telekom - T-Mobile US. Третият по големина в САЩ мобилен доставчик Sprint би се подсилил с удоволствие с четвъртия - T-Mobile US. Също така и операторът на сателитна телевизия Dish хвърли око на дъщерното дружество на Deutsche Telekom.
DirecTV е вторият по големина оператор на платена телевизия в САЩ и има около 20 милиона клиенти. AT&T има в телевизионния бизнес около 5,7 милиона клиенти. Конкурентът Comcast заедно с Time Warner Cable, когото придоби по-рано, има близо 30 млн. клиенти. Пазарната капитализация на DirecTV от около 45 млрд. долара е по-малко от една четвърт от стойността на AT&T, като телекомуникационният концерн се оценява на 185 млрд. долара.
Сливането на AT&T с DirecTV повдига въпроси за бъдещата стратегия на най-големия конкурент на DirecTV - Dish. От дълго време насам Dish се опитва да навлезе в мобилния бизнес. Още през 2013 г. той се опита да придобие Sprint, но загуби битката с наддаването от японския телеком гигант Softbank, който предложи около 20 млрд. долара. Dish планира да предлага телевизия и бърз интернет чрез собствена мобилна мрежа, като за тази цел е придобила честоти за излъчване. Компанията усеща обаче липсата на мрежа за мобилни разговори. Изграждането ѝ би било скъпо и бавно, а поглъщане на компания от сектора би било по-бързото решение. Главният изпълнителен директор на на Dish Чарлс Ергън вече заяви, че компанията не разполага с достатъчно средства, за да надцака офертата на AT&T за DirecTV. Опитът на Dish да придобие DirecTV през 2001 г. бе блокиран от антимонополните власти.
И в Европа се разширява вълната от сливания и придобивания заради ценовата вълна и нуждата от бърза интернет свързаност. Така например британският мобилен гигант Vodafone купи за 11 млрд. евро Kabel Deutschland, за да може да предлага и фиксирана телефония и кабелна телевизия. Двата мобилни оператора E-Plus и O2 също търсят тясно сътрудничество, а във Франция наскоро Numericable се наложи в битката за придобиване на SFR, като предложи 13,15 млрд. евро.