След много колебания най-големият в света мобилен оператор China Mobile сключи партньорско споразумение с Apple, но в краткосрочен план сделката може да излезе твърде скъпо на китайците.
Откакто Apple потвърди партньорството малко преди Коледа, анализаторите намалиха неколкократно прогнозите си за финансовите резултати на China Mobile. Те очакват, че китайците трябва да вложат доста средства в нов мрежов капацитет и субсидии за купувачите на iPhone. От 1-и януари и конкурентите на местния пазар плащат по-ниски такси за свързване, с което Пекин иска да насърчи конкуренцията.
China Mobile, която има над 750 милиона абонати, планира да предложи последните модели iPhone на своите клиети по-късно този месец. В същото време ще стартира и нова, по-бърза 4G мрежа.
Колин Маккалъм от Credit Suisse понижи прогнозата си за печалбата на China Mobile за текущата година с 9,1 на сто. Ценовата цел на акциите той понижи с 6 процента до 94 хонконгски долара. В допълнение към по-ниските такси за свързване се очаква, че заради iPhone разходите за субсидиране ще набъбнат с 5,3 млрд. долара до 36,8 млрд. юана, което се равнява на около 6 млрд. евро.
Марвин Ло, анализатор в Mizuho Securities, изчислява, че нетната печалба на China Mobile ще падне с 10 на сто през тази година. 7% от този дял се дължат според него на увеличението на разходите за субсидии.
Още през първите девет месеца на 2013 г. China Mobile отчете спад на маржовете на печалба. Това се дължеше главно на по-ожесточената конкуренция от конкуренти като China Unicom или China Telecom. China Unicom предлага iPhone от 2009 г. насам, а China Telecom пусна телефона в мрежата си през 2012 година.
Анализаторите очакват, че за 2013 г. China Mobile за първи път от 1999 г. насам ще отчете спад в печалбата си, главно поради високата инвестиция в 4G мрежа. „Цените на акциите на China Telecom и China Unicom падаха в продължение на около шест месеца, след като те обявиха своите партньорства с Apple", пише анализаторът от Macquarie Дейни Чу в неотдавнашен доклад.
Си Гоухуа, председател на China Mobile, обяви през декември, че компанията ще инвестира повече в маркетингови дейности за 4G мрежата си през тази година, включително и в субсидии за договори за мобилни телефони и по-високи комисионни на дистрибуторите. Компанията обаче отказа да коментира последните опасения на анализаторите.