Авиопилотите, които летят на едни от най-технологично напредналите машини в света, отдавна зависят от хартиени навигационни схеми и наръчници, които отрупват пилотската кабина и трябва да бъдат пренасяни в кутии, тежащи понякога колкото малко дете.
Сега обаче авиокомпаниите наваксват с ерата на таблетите, пише Wall Street Journal. JetBlue Airways Corp. обяви, че е получила регулаторно разрешение да снабди 2500 пилота с iPad-и на Apple, в които се съхраняват дигитални копия на тежките хартиени наръчници, с които те правят справки по време на полети.
По-рано през миналата седмица American Airlines също обяви, че вече почти всички 8000 пилоти, работещи в компанията, използват iPad устройства. Така се пестят по около 3000 страници хартия на пилот.
Alaska Airlines пък в момента обучава първата група нови пилоти, които ще летят без хартия. През април United Continental Holdings Inc. започна да изисква нейните 10 000 пилота да носят iPad-и.
Обемът на хартията, която екипажът трябва да носи със себе си в пилотската кабина, е поразителен. Преди полет пилотите обикновено вадят необходимите документи от чантите си и ги поставят на клипборда. При промяна на плановете, те трябва да търсят нужните схеми в кожени чанти, които са толкова тежки, че носенето им е една от основните причини за контузии на пилоти.
Според American премахването на чантите от самолетите на компанията ще ѝ спести около 400 000 галона гориво годишно на стойност 1,2 млн. долара при сегашни цени. Решението да се премахне хартията идва в момент, когато пътниците в САЩ очакват Федералната авиационна администрация да публикува нови правила, които биха им позволили да използват таблетите и електронните си книги във всички етапи на полета, включително при излитане и приземяване.
За разлика от устройствата на пътниците обаче iPad-ите на пилотите, поне засега, нямат право да се свързват с интернет по време на полет. Някои авиокомпании твърдят, че целта е това да стане възможно в дългосрочен план, стига достъпът до Wi-Fi да не създава електромагнитни смущения в пилотската кабина. Идеята е пилотите да могат да използват iPad-ите си, за да получават информация за времето в реално време и да планират маршрутите си.