Гигантът в областта на плащанията Stripe Inc., оценяван за последно от частни инвеститори на 95 млрд. долара, е намалила вътрешнофирмено стойността на акциите си с 28%, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на запознати източници.
Stripe е съобщила на служителите си в имейл в петък, че вътрешнофирмената цена на акциите е около 29 долара спрямо 40 долара при предишната вътрешна оценка, известна като оценка 409А. Според един от източниците този ход е понижил предполагаемата оценка на тези акции до 74 млрд. долара, която се изчислява отделно от акциите, притежавани от основните акционери.
Базираната в Сан Франциско Stripe заявява в имейла, че Бордът на директорите е одобрил по-ниската цена на акциите, която влиза в сила от 30 юни. Операторът за плащания, използван предимно от стартъпи и бързоразвиващи се интернет компании, не е обяснил решението за намаляване на вътрешната си оценка, казват източниците.
Продължителната пазарна разпродажба, при която акциите на големите технологични компании преживяха най-големия си спад от повече от десетилетие, забави темпа на набиране на средства от частни компании и принуди стартъпите да намалят разходите си и да съкратят работни места. Това рязко контрастира на условията за набиране на средства през миналата година, когато оживеният пазар помогна в един момент Stripe да се превърне в най-ценния стартъп в САЩ.
Акциите на публично търгуваните финтех компании се сринаха рязко през последните няколко месеца, поради което Stripe изглежда надценена. От 1 януари досега акциите на PayPal Holdings Inc., който инвеститорите често сравняват със Stripe, са се обезценили с над 60%.
През март 2021 г. Stripe набра 600 млн. долара от група инвеститори, сред които бяха Националната агенция за управление на финансите на Ирландия и Fidelity Investments. В този кръг Stripe беше оценена на 95 млрд. долара, което е над 2,5 пъти повече от оценката ѝ в кръга за набиране на средства през 2019 г.
Оценката по 409A е независима оценка на справедливата пазарна стойност на стартъп, която често се използва за определяне на цената на опциите за акции за служителите.
Частните дружества често актуализират своята 409A оценка, за да оценят по-адекватно най-добрата цена за издаване на нови опции за акции. Този показател е отделен от оценките, които инвеститорите дават на акциите на стартъпите, които обикновено се основават на цената от последния кръг на финансиране, но могат да се променят въз основа на промени в резултатите на компанията или външни пазарни промени.
Stripe не е първият голям стартъп, който намалява оценката си по 409A. По-рано тази година Instacart Inc. понижи вътрешната си оценка от 39 млрд. долара на 24 млрд. долара - решение, което според компанията е взето, за да се подпомогне задържането и набирането на персонал, като се предостави на служителите по-голям потенциал за увеличение на техните опции.
Stripe се наложи по време на пандемията, тъй като фирмите преместиха масово дейността си онлайн и започнаха да използват нейния софтуер за обработка на плащания на своите платформи.
Основана през 2010 г. от братята ирландци Патрик и Джон Колисън, Stripe набра над 1 млрд. долара от началото на пандемията от инвеститори от Силициевата долина, включително Sequoia Capital и Andreessen Horowitz. В разгара на бума на рисковия капитал през миналата година някои инвеститори се опитаха да купят акции на компанията на цени, значително надвишаващи последната ѝ оценка от 95 млрд. долара.
Компанията все още не е организирала публично предлагане, което би било едно от най-очакваните в света на стартъпите. През април миналата година Stripe се подготвяше да излезе на борсата още в края на 2021 г., съобщи по-рано The Wall Street Journal. Говорителка на компанията отказа да коментира настоящите планове за IPO, въпреки че пазарът на технологични листвания до голяма степен замря на фона на пазарния разгром.
Stripe обработва плащания за други стартъпи и технологични компании, включително доставчика на грижа за кожата Glossier Inc, корпоративната услуга Twilio Inc и услугата за превоз на пътници Lyft Inc. Приходите са нараснали с близо 70% до около 7,4 млрд. долара през 2020 г., съобщи по-рано The Wall Street Journal, тъй като онлайн пазаруването се раздвижи в началото на пандемията. Инвеститорите харесаха Stripe заради широкия обхват на нейните услуги сред стартъпите в Силициевата долина, което позволи на компанията да действа като своеобразен индекс за по-широкия растеж на стартъп индустрията.
Фирмите от сектора на финтех бяха силно засегнати от нарастващата инфлация и опасенията от предстояща рецесия, които биха могли да намалят още повече онлайн потребителските разходи. Много публични инвеститори разпродадоха акции на фирми за разплащания като Adyen, чиито акции са поевтинели с над 40% от началото на годината.
По-тежката среда вече вреди на някои известни финтех стартъпи. По-рано тази година шведската фирма за разплащания Klarna Bank AB, която предлага услугата „купи сега, плати по-късно", набра нови парични средства при оценка от 6,7 млрд. долара, което е спад спрямо оценката от 45,6 млрд. долара, на която набра средства през юни 2021 г.