По време на пандемията YouTube беше един от основните двигатели на растежа на Alphabet, след като много хора бяха залепени за екраните си, докато прекарваха повече време вкъщи. Видео платформата продължи бързата си експанзия и през миналата година, когато икономиката започна да се отваря, а рекламните приходи нараснаха, пише CNBC.
Преди да обяви резултатите си за първото тримесечие, се очакваше Alphabet да отчете 25% растеж на YouTube. В крайна сметка ръстът се оказа с 14%, което допринесе за това компанията да не отговори на очакванията за печалбата и за големия спад на цената на акциите на Alphabet.
Резултатите на YouTube са поредният знак, че пазарът на реклама в дигиталните медии е тежко засегнат от инфлационната обстановка и предвид нарастващите притеснения за макроикономическите условия. Миналата седмица главният изпълнителен директор на Snap Евън Шпигел каза, че първото тримесечие е било „предизвикателно“ за конкурента на YouTube, а компанията даде слаба прогноза за приходите от продажби за второто тримесечие.
Пред YouTube и Snap застава разрастващ се гигант, който завзема пазарния им дял – TikTok. Междувременно други големи и малки медийни компании пускат видео и стрийминг услуги, които също се конкурират за вниманието на потребителите.
Рекламните приходи на YouTube, които достигнаха 6,87 млрд. долара, се оказаха под прогнозата на Wall Street за 7,51 млрд. долара според StreetAccount.
„Въпреки че бизнесът с търсачката и облачният бизнес на компанията се представиха добре през първото тримесечие, бизнесът с YouTube се оказа доста под прогнозите на анализаторите, потопен от засилената конкуренция от социални мрежи като TikTok и редица премиум услуги за развлечения, водени от Disney+”, пише Пол Върна, анализатор в Insider Intelligence.
Преди близо година – през второто тримесечие на 2021 г. – приходите на YouTube достигнаха над 7 млрд. долара, нараствайки с 83% спрямо година по-рано, приближавайки се до тримесечните приходи на Netflix. Разочароващите резултати на YouTube за последния отчетен период повлякоха надолу рентабилността на Alphabet, като доведоха до спад на нетната печалба.
YouTube заложи част от бъдещия си растеж на продукт за кратки видеа, наречен Shorts – нейният отговор на услуги като TikTok, Snap и Reels на Instagram. През май 2021 г. YouTube каза, че ще плати 100 млн. долара на хора, които правят популярни видеа. Сега при отчитането на финансовите си резултати директорите на компанията казаха, че Shorts генерира 30 млрд. дневни гледания, но услугата все още е в раните фази на монетизацията.
Редица фактори засягат общия пазар на дигитална реклама. Сред тях са промените в политиките за поверителност на iPhone, проблемите с веригите на доставките, недостига на работна сила, инфлацията и покачването на лихвените проценти. Главният финансови директор на Alphabet Рут Порат заяви вчера, че руската инвазия в Украйна и оттеглянето на Google от региона също са засегнали приходите на YouTube.
„Най-директното влияние е фактът, че спряхме по-голямата част от търговските си дейности в Русия, както обявихме в началото на март“, коментира Порат. „От самото начало на войната имаше оттегляне на рекламни разходи, особено в YouTube в Европа“, допълва тя.