Google, един от малкото американски корпоративни гиганти, опериращи в Русия, е напът да загуби един от най-големите си стълбове в страната, докато напрежението с Кремъл продължава да расте, пише Bloomberg.
Google спря своя рекламен бизнес в Русия, но запази популярните си потребителски услуги там, включително YouTube. Но видео услугата се превърна в значителен източник на напрежение с правителството. YouTube е забранил канал на Министерството на отбраната на Русия, сочи вътрешен документ, разгледан от Bloomberg. Това е последното от поредицата действия, които служителите на Google очакват да предизвика спиране на работата на компанията в страната.
Миналата седмица YouTube е забранил на руските военни да публикуват в платформата за видеа за период от седем дни, след като министерството е обявило инвазията в Украйна за „освободителна мисия“ в два видеоклипа, премахнати от компанията, допълва документът.
„Нашите политики забраняват съдържание, което отрича, минимизира или омаловажава добре документирани събития с насилие, включително инвазията на Русия в Украйна“, се казва в имейл от гиганта.
Въпреки че Google не е затворила офиса си в Русия, компанията е започнала без много шум да премества служителите си извън страната, твърдят източници, запознати с въпроса, които са поискали да останат анонимни. Говорител на Google е отказал коментар по темата.
Откакто инвазията в Украйна започна, руският президент Владимир Путин цензурира независимите медии в страната в опит да контролира информацията за войната, като същевременно наказва гражданите, които се противопоставят на линията, представяна от правителството във връзка с конфликта. Той погна и американските социални мрежи. В понеделник Русия забрани Facebook и Instagram, услуги на Meta Platforms, която нарече „екстремистка“ огранизация и на практика я криминализира. Страната също така ограничи възможностите за зареждане на Twitter на нейна територия.
Тактиката на Путин е да обрисува американските социални мрежи като екстремистки сили, заплашващи руското общество. Първата заплаха на правителството срещу YouTube от началото на инвазията беше свързана с канал, който публикуваше стара съветска пропаганда, а не съдържание на държавни медии.
„Гледната точка е много важна“, коментира Емерсън Брукинг, старши сътрудник в Atlantic Council Digital Forensic Research Lab. „Забраната на Instagram и YouTube е много непопулярно решение освен ако не е представено в определена светлина“.
Засега няма индикации търсачката на Google да е изложена на риск. Google остава най-използваната търсачка в Русия, изпреварвайки местната Яндекс, твърдят външни компании за проучвания.
YouTube е популярна платформа, която руснаците ползват ежедневно за публикуване и гледане на видеа, както правят и онези, които подкрепят или не поддържат президента Путин.
Google спря рекламния си бизнес в Русия в началото на март и заяви, че спазва всички изисквания, свързани със санкциите. Но компанията запази основните си услуги, като търсачката и Maps, в страната, „за да осигури международна информация и перспективи“, коментира в публикация в блог Кент Уокър, главен директор по юридическите въпроси на Google.