На пръв поглед всичко изглежда много забавно: Kaufisland е името, което веригата супермаркети Kaufland е дала на остров, който е придобила за успешния свят на играта Animal Crossing. Аватарът с име Phil Leita (чете се като Filialleiter - управител на магазин на немски, б. ред.) забавно обучава играчите на устойчивост в търговията с храни.
Този първи виртуален клон е нещо повече от трик, той е стратегическо решение. Защото появата в Animal Crossing: New Horizons, която с над седем милиона продажби само в Европа е една от най-успешните видеоигри на Nintendo, е първата стъпка в метавселената за дъщерното дружество на концерна за търговия на дребно Schwarz. А метавселената е в устите на всички днес - като събирателен термин за дигиталните светове, създадени от игри, артисти, но и от компании, като виртуални пространства за общуване с фенове, клиенти и играчи.
Търговците на дребно и марките имат високи очаквания. Дори модната марка H&M вече има свой собствен остров в Animal Crossing. В платформата за игри Roblox, която се смята за един от ранните прототипи на метавселената, собствени магазини имат както луксозни търговци на дребно като Ralph Lauren, така и компании за спортни стоки като Nike. Американският търговец на дребно Walmart вече е защитил своите в метавселената. Всички те се надяват не само на добър маркетинг, но и на конкретни продажби.
„Метавселената предлага потенциал за продажби и за марките и търговците на дребно", казва пред Handelsblatt Хелге Руф, главен изпълнителен директор на агенцията за цифров маркетинг OneTwoSocial, която организира появата на Kaufland в Animal Crossing. Той е убеден, че там ще се появят нови бизнес модели. “Хората смятаха, че никой няма да купува обувки по интернет - и тогава се появи Zalando”, припомня германецът.
Примерът с Adidas показва, че на карта са заложени много пари. Твърди се, че компанията за спортни стоки е платила милиони за виртуални парцели земя в онлайн играта The Sandbox, върху които изгражда свой собствен свят Adiverse. Adidas се сдоби и със собствен аватар от най-известната в момента NFT серия - Bored Ape Yacht Club. Цифровите произведения на изкуството се създават чрез индивидуално криптиране с помощта на блокчейн технология.
Т. нар. Non-Fungible Tokens (NFT) често изглеждат като обикновени графики. Технологията, която стои зад тях, обаче удостоверява всички права на собственост. Това прави NFT интересни като цифров формат за договори за покупка, наред с други неща.
Според борсата OpenSea, където се търгуват Bored Ape, копието на Adidas е струвало 46 етера - еквивалент на около 130 000 евро по това време. Аватарът е кръстен Indigo Heart и сега се използва за маркетинг, облечен в оригинални дрехи на Adidas, разбира се. А на този доминиран от американски спортни звезди и музиканти пазар скъпите аватари се приемат за признак за признание и символ на статус - като маркови обувки, дрехи или скъп часовник.
Виртуална чанта на Gucci се продава за 4000 долара
Morgan Stanley прогнозира, че през 2030 г. само луксозните марки ще реализират продажби за около 50 млрд. долара в метавселената. Те все още са далеч от тази цел. Ralph Lauren например продава виртуални дрехи в своя магазин в Roblox на цени между три и пет долара. Говори се обаче, че Gucci вече е продала виртуална чанта за повече от 4000 долара. Възможностите са многобройни - като виртуален аксесоар за дигиталните аватари на купувачите или просто като колекционерски артикул.
„След провала на Second Life в началото на 2000 г. метавселената е следващият и много сериозен опит за създаване на изцяло дигитален свят", обяснява Мартин Шулте, партньор и експерт по потребителските стоки в Oliver Wyman. Инвестициите са гигантски и метавселената има потенциала през следващите 15 години да стане толкова влиятелна, колкото развитието на интернет.
Без каквото и да е било официално съобщение най-голямата търговска верига в света Walmart подаде в края на декември общо 30 различни заявления в Службата за патенти и търговски марки на САЩ (USPTO), за да защити търговските си марки във виртуалния свят. Очевидно гигантът в супермаркетите обмисля да предлага услуги и на трети страни във виртуалния свят, както показват заявките до USPTO. Корпорацията, която отдавна е известна предимно с евтините си гигантски магазини в покрайнините на градовете и на изходите на магистралите, се превърна през последните години в сериозен конкурент на Amazon. И иска да надгради тази позиция.
Walmart иска да изгради дигитални шоуруми и за други търговци на дребно
В заявката за търговска марка 97197301, подадена на 30 декември, Walmart иска да защити собствено име за финансови услуги, криптовалути, цифрови токени, блокчейн и NFT.
В същия ден Walmart подава заявка за собствена търговска марка под номер 97197305 за телекомуникационни услуги, по-специално за електронно предаване на съдържание и данни за „виртуална реалност". Под номер 97197298 има цял списък с виртуални услуги за търговия на дребно. В три заявления групата е включила и марката Walmart Connect: Наред с други неща, тя трябва да разработва и проектира „виртуални магазини и виртуални шоуруми за други страни“. По този начин Walmart може да се позиционира като разработчик на концепции за магазини за други търговци на дребно.
„Walmart непрекъснато проучва как новите технологии биха могли да оформят бъдещото пазаруване", казва говорител на американската компания. Тя добавя, че подаването на заявки за търговски марки е рутинна част от този процес на иновации. Така подходът е подобен на този на Amazon. Американската корпорация е известна с това, че „изстрелва много тестови патрони наведнъж, за да провери какво работи“.
Експертите виждат „изцяло нови източници на приходи"
„Напълно логично е, че Walmart изпробва това пространство и се адаптира към него като компания", обяснява Крис Уолтън, главен редактор на известния блог за търговия на дребно Omni Talk. Според него метавселената ще даде на хората нов начин за социално общуване. „А там, където има човешко взаимодействие, има и търговия, защото като хора ни е грижа как изглеждаме пред другите“. Той очаква, че ще се появят „изцяло нови източници на приходи".
„Търговците на дребно, които първи навлязат в тази сфера и разберат как тя се развива, ще имат предимство, подобно на тези, които преди 20 години се включиха в електронната търговия и бяха по-успешни от изоставащите“, обяснява Уолтън.
Експертът по дигитален маркетинг Руф също смята, че е много важно компаниите да експериментират с тези нови канали. „Присъстващите в метавселената днес определено имат за цел да натрупат опит още в началото“, подчертава той. По този начин, казва той, търговците на дребно са много близо до жизнения свят на своята млада целева група.
Експертът по потребителски стоки Шулте обаче е убеден, че отвъд пионерите като Adidas или Ralph Lauren, много производители първоначално ще се фокусират не толкова върху виртуалните стоки, а по-скоро върху маркетинга на своите продукти за реалния свят. „Търговците на дребно, които например разреждат мрежата си от магазини и все повече разчитат на услуги за доставка и електронна търговия, очакват много по-голямо пазарно проникване на своите предложения в метавселената", казва консултантът.
Едва на следващия етап ще се стигне до истинска виртуална търговия в широк мащаб. „След пет до десет години е напълно възможно чисто цифрови продукти да се продават и чрез магазини за електронна търговия“, прогнозира той.