fallback

Amazon: Може да нямаме печалба през коледното тримесечие

Прогнозата на гиганта в търговията на дребно намеква за край на пандемичния бум

08:43 | 29.10.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Amazon.com Inc. предупреди Wall Street, че ще трябва да похарчи милиарди долари за наемане на служители, плащайки им повече и дори пращайки частично празни камиони до техните дестинации, за да гарантира, че затрудненията във веригите на доставки няма да провалят празничния пазарен сезон.

Огромните разходи могат да унищожат печалбата на Amazon през последните три месеца на годината, казаха ръководителите. Компанията също така отчете приходи и печалби за третото тримесечие, които не успяха да отговорят на прогнозите. Акциите поевтиняха с около 4% в следборсовата търговия, предава Bloomberg.

Приходите ще бъдат в размер на между 130 млрд. до 140 млрд. долара в периода, приключващ през декември, се казва в изявление на компанията от Сиатъл от четвъртък. Според данни, събрани от Bloomberg, анализаторите очакваха средно 141,6 млрд. долара. Оперативната печалба може да падне дори до нула, призна Amazon. А това ще е крачка назад за компанията, след като тя започна да печели милиарди долари през всяко тримесечие от началото на 2018 г.

Резултатите отразяват първия период под управлението на новия главен изпълнителен директор Анди Джаси, който пое кормилото на най-големия онлайн търговец в света от Джеф Безос през юли. Акциите на Amazon поскъпнаха с 5,8% за тази година, представяйки се по-слабо от по-широкия пазар, тъй като потребителите, които се втурнаха да правят онлайн поръчки по време на пандемията, започнаха да възобновяват личното пазаруване, хранене навън и пътуванията. Amazon сигнализира, че по-бавният растеж на приходите - и високите разходи в области като заплати и нови складове - ще се запазят до края на годината.

„Потребителите започнаха да се връщат към моделите на харчене от преди пандемията“, каза главният финансов директор Брайън Олсавски. Amazon все повече изпраща частично празни камиони, изпраща продукти по по-обиколни маршрути и ускорява някои пратки, за да се увери, че клиентите получават своите артикули в рамките на обещаните от компанията прозорци.

Дойната крава - облачният бизнес

Компанията похарчи 2 млрд. долара през третото тримесечие за допълнително заплащане и стимули, както и за други ограничения, свързани с веригитe за доставки, каза той, цитиран от Wall Street Journal. През изминалото тримесечие складовете на Amazon за първи път от началото на пандемията не са притиснати по отношение на мястото, каза той.

Резултатът не само показва колко тежко Amazon страда и от глобалните проблеми във веригите за доставки, но също така демонстрира още веднъж до каква степен облачният бизнес AWS се превърна в действителната дойна крава на групата. В класическата онлайн търговия обаче Amazon дори отбеляза загуба през третото тримесечие.

Анди Джаси, който наследи Джеф Безос през юли, оправда слабия резултат преди всичко с високите инвестиции в логистиката. „Винаги сме казвали, че ако имаме избор между оптимизиране за краткосрочна печалба и това, което е най-добро за нашите клиенти в дългосрочен план, тогава ще изберем второто“, каза Джаси.

За четвъртото тримесечие той очаква „милиарди долари допълнителни разходи за нашия потребителски бизнес, тъй като управляваме недостига на работна ръка, по-високите разходи за труд, затрудненията в глобалното предлагане и по-високите разходи за превоз“. Това ще бъде скъпо в краткосрочен план, „но това е правилният приоритет за нашите клиенти и партньори“. 

Amazon иска да наеме 150 000 нови служители

Поради проблемите с веригите за доставки наскоро Amazon отвори допълнителни логистични центрове и разшири флота си от камиони и самолети. Онлайн търговецът на дребно обяви наскоро, че планира да наеме още 150 000 служители за празничния сезон. Това не е лесно в САЩ в момента, предвид недостига на работна ръка. Ето защо Amazon вече увеличи заплатите си, обещава бонус от 3000 долара за всеки нов служител и частично покрива разходите за университетско образование.

През третото тримесечие компанията успя да увеличи приходите си във всички бизнес области с общо 11% до 11 млрд. долара. Но нетната печалба от 3,1 млрд. долара е само наполовина по-висока от третото тримесечие на миналата година и доста под очакванията на анализаторите. В своя класически бизнес за онлайн търговия Amazon дори отчете оперативна загуба от 31 млн. долара през третото тримесечие. Това се дължи главно на международния бизнес, който загуби 911 млн. долара.

Подразделението AWS, за което Джаси отговаряше преди издигането си до главен изпълнителен директор, успя да увеличи приходите си през третото тримесечие с почти 50%, а оперативната печалба - с една трета. С приходи от 16 млрд. долара облачният бизнес представлява по-малко от 15% от общите приходи от 111 млрд. долара, но генерира най-голямата оперативна печалба от 4,8 млрд. долара.

За първи път от много години Amazon дори смята нулата за възможна при прогнозата си за печалбата за четвъртото тримесечие. Очакванията на борда в диапазона от нула до 3 млрд. долара  са доста под печалбата от 6,9 млрд. долара, която Amazon отчете преди година.

Четвъртък маркира вторият път от две години, в който Amazon предупреди, че предизвикателствата от ерата на пандемията могат да унищожат печалбата му. Първият, през април 2020 г., накара Безос да помоли акционерите да имат търпение. Прогнозата тогава се оказа твърде предпазлива и Amazon отчете най-печелившото си тримесечие в историята на компанията само три месеца по-късно.

„Слабите насоки за четвъртото тримесечие биха били по-притеснителни, ако Amazon не разполагаше с доказателства за прекомерно представяне през празничното тримесечие“, казВа пред Bloomberg Андрю Липсман, анализатор в EMarketer. „Силните точки в резултата за третото тримесечие са ускоряването на AWS и продължаващата сила на рекламния бизнес, като и двете ще генерират много печалба за крайния резултат през следващото тримесечие, ако бизнесът с електронната търговия се възстанови“.

Темата за онлайн търговията ще бъде част от събитието Investor 20 на 2 ноември, в което ще се включат водещи експерти и анализатори в едни от най-важните сектори. Какви са промените в сектора и предизвикателствата пред бизнес моделите, как коронавирусът разтърси сектора и ускори промените в него и как онлайн продажбите се превръщат от вариант за оцеляване до гаранция за успеха - това са част от въпросите, които ще бъдат дискутирани.

Събитието ще се проведе при спазване на противоепидемичните мерки и ще се излъчва на живо в платформата Investor Media Pro, в Investor.bg и на facebook страниците на Investor Media Group.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:53 | 11.09.22 г.
fallback