Американският технологичен концерн Amazon възнамерява да поеме 100% от студентските такси за обучение на своите 750 хил. американски служители.
Групата за електронна търговия следва примера на други големи американски компании, които предлагат образователни придобивки или по-високи заплати, за да привличат нови служители.
От януари Amazon планира да покрие разходите за такси за обучение и учебници за служители във фирмената си мрежа, след като служителите имат поне 90 завършени дни стаж в концерна. Правилото засяга служителите в обширната мрежа от складове и дистрибуторски центрове на Amazon, пишат CNBC и Wall Street Journal.
Предвижда се мярката също така да започне да обхваща програми за средно образование и обучение по английски като втори език. Програмата ще важи за стотици образователни институции в САЩ, казват от Amazon. По-рано корпорацията предлагаше да плаща до 95% от обучението, таксите и учебниците за почасови сътрудници чрез програмата си за избор на кариера.
Тъй като пазарът на труда стана по-конкурентен, Amazon увеличава стимулите за примамване на скужители. В някои райони на страната Amazon предлага бонуси при встъпване в длъжност за нови служители на стойност до 3 хил. долара.
Главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски заяви пред анализатори и инвеститори след публикуването на тримесечния отчет на компанията за второто тримесечие през юли, че конкурентният пазар на труда логично генерира по-високи разходи.
„Ние харчим много пари за подписване (на нови договори за наемане на служители, б.ред.) и стимули и макар да имаме много добри служители, това не става без разходи“, каза Олсавски. „Става дума за много конкурентен пазар на труда“.
Amazon е в процес на наемане на работници от началото на пандемията, като през 2020 г. нае 500 хил. служители. През май Amazon обяви, че наема 750 хил. работници в своите складове и мрежа на доставките в САЩ и Канада. Работните позиции предлагат начална заплата от 17 долара на час, което отразява скорошното увеличение на заплатите, с което ставките бяха повишени с между 50 цента и 3 долара на час за повече от половин милион от служителите си в САЩ.
Засилените бонуси отразяват една ситуация, за която мениджърите казват, че е реалност в цялата корпоративна сфера: Дори и при 15 долара на час основната заплата на Amazon вече не е достатъчна, за да привлече много работници. Тъй като все повече работодатели и градове са повишили минималните заплати, големите компании се стремят да се разграничат от конкурентите чрез допълнителни предимства, като например по-голяма отпуска, по-надеждно работно време, достъп до спешна грижа за деца и все повече възможности за образование и нови умения.
Много от най-големите американски компании засилиха образователните инициативи тази година или представиха програми, съответстващи на предимствата, предлагани от техните конкуренти.
Конкурентни търговци на дребно, включително Walmart и Target, също засилиха своите инициативи за подкрепа на обучението на служителите си през последните месеци. През август Target прие програма, която покрива разходите за бакалавърски степени в избрани ВУЗ-ове. Walmart заяви през юли, че ще плаща 100% от разходите за обучение в колежи и за учебници на сътрудниците на Walmart и Sam’s Club.