fallback

“Китайският Uber” оцени акциите си на 14 долара за брой

Didi Global Inc. ще продаде повече акции от планираното, което ѝ дава пазарна капитализация от поне 67 млрд. долара

09:10 | 30.06.21 г.
Автор - снимка
Създател

В рамките на своето първично публично предлагане (IPO) китайският гигант в споделените пътувания Didi Global Inc. оцени акциите си на 14 долара, подготвяйки почвата за старт на търговията в сряда, след като направи светкавично бързо представяне пред потенциалните инвеститори, твърди Wall Street Journal, като се позовава на запознати източници.

Компанията е продала повече акции, отколкото е планирала, а увеличената сделка е набрала около 4,4 милиарда долара, твърди човек, запознат с въпроса. Като се има предвид увеличението, ценообразуването ще даде на Didi пазарна капитализация от над 67 милиарда долара, което ще изостава от 95 милиарда долара за американската фирма Uber Technologies Inc., но ще изпревари значително Lyft Inc., оценявана в момента на около 20 млрд. долара.

Оценката на Didi, която обикновено включва ограничените за търговия акции, лесно би засенчила 70 милиарда долара при първоначалната цена за публичното предлагане, потвърждавайки по-ранните доклади на The Wall Street Journal. 

Ценообразуването на Didi се случва само три работни дни, след като концернът стартира своето шоу, което го прави един от най-кратките инвестиционни турове за първично публично предлагане в последно време, твърдят банкери, инвеститори и адвокати.

Някои потенциални инвеститори заявиха, че е изненадващо, че Didi планира да оцени акциите си само три дни след началото на своето шоу. През 2021 г. средното роудшоу продължава 8 и половина дни, показват данни на Dealogic.

Според участвали хора Didi е провеждала своето шоу през денонощни виртуални срещи поради разликите в часовите зони. Ръководителите на компании са се фокусирали върху мащаба на Didi и потенциала за продължаване на растежа, казават източниците. Ръководителите са подчертали, че 70% от населението на Китай ще живее в градове до 2030 г. и че малко хора притежават автомобили в тези градове - и много по-малко, отколкото в САЩ. Didi твърди, че е в състояние да се възползва от това, от споделената мобилност като цяло и от своите инвестиции в електрическите превозни средства и изкуствения интелект. 

Как ще протече IPO-то зависи отчасти от това компанията да убеди инвеститорите да се съсредоточат върху потенциалния растеж на Didi и да отстранят възможните политически рискове около влагането на пари в китайски компании, листнати в САЩ. Didi ще навлезе на американския пазар за IPO-та, който е горещ, но напоследък по-малко гостоприемен за новолистнати китайски компании. 

За да гарантира, че сделката ще бъде сключена, и една от причините, поради които компанията успя да ускори своето роудшоу, е фактът, че Didi подреди предварително приблизително една трета от разпределените си за IPO-то акции. Morgan Stanley Investment Management и Temasek Holdings Ltd. са така наречените основни инвеститори, които са планирали да купят акции за 1,25 милиарда долара.

Didi реши да определи цената на сделката благоразумно, с по-ниска оценка от първоначалните очаквания, казва запознат източник. Близки до сделката източници са смятали, че първоначално компанията ще използва възможността да набере около 5 до 10 милиарда долара. Сред причините за редуцирането са някои неотдавнашни китайски първични публични предлагания в САЩ, които се търгуват зле, и пренасищане на американски IPO-та в момента.

Американските депозитарни акции на Didi ще се търгуват на Нюйоркската фондова борса под символа DIDI. Предложението е ръководено от Goldman Sachs Group Inc., Morgan Stanley и JPMorgan Chase & Co.

Didi, която изтласка Uber Technologies Inc. от Китай, е една от най-очакваните китайски компании, които ще листват акции в САЩ, откакто гигантът за електронна търговия Alibaba Group Holding Ltd. направи дебют през 2014 г. Тя може да се похвали с изпълнителен директор на Apple Inc. като член на Борда на директорите.  Сред ранните инвеститори преди IPO-то са Tencent Holdings Ltd. и SoftBank Group Corp., която също е виден инвеститор и в Uber.

Ценообразувайки акциите във вторник, книжата започнат да се търгуват преди националния празник на САЩ на 4 юли и деня на основаване на китайската комунистическа партия в четвъртък.

Въпреки че компанията бързо се разрастваше към 2020 г., пандемията забави бизнеса. Стойността на всички трансакции на платформата на Didi е спаднала с почти една трета през първите три месеца на 2020 г. спрямо година по-рано и не е започнала да расте отново до втората половина на 2020 г.

Някои мениджъри на фондове и анализатори, които са запознати с IPO-то на Didi, също отбелязват, че притежаването на големи дялове в листнати в САЩ китайски компании е затруднено в момента заради разгорещената реторика между двете страни. В края на миналата година Камарата на представителите на САЩ прие законодателство, което може да забрани търговията с акции на китайски компании след три години поради опасения, че техните одити не са достатъчно регулирани. Didi спомена тази възможност като рисков фактор в документите за първичното публично предлагане. 

Тази възможност обаче не спря шепа китайски компании да опипат през последните седмици американските пазари като част от горещото IPO лято. Компаниите, листанти в САЩ, вече са набрали над 70 милиарда долара чрез традиционни първични публични предлагания през 2021 г., за да постигнат рекорд, показват данни на Dealogic. Когато се включват компаниите за придобиване със специално предназначение, обемите на IPO-та в САЩ вече са надминали всяка друга цяла година, показват данни на Dealogic. 

Full Truck Alliance Co., чието приложение свързва шофьорите на камиони с фирми, които трябва да транспортират стоки в Китай, дебютира на фондовия пазар в САЩ миналата седмица. През май китайската компания за застрахователни технологии Waterdrop Inc. листна своите акции на Нюйоркската фондова борса. Книжата и на двете компании поевтиняха под цените им от IPO-то.

През миналата седмица китайската компания за доставка на хранителни стоки MissFresh Ltd. оцени американските си депозитарни акции в най-ниския край на целевия диапазон, а акциите се обезцениха с повече от 25% през първия ден на търговия. Цената остава под нивото от IPO-то.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:04 | 13.09.22 г.
fallback