fallback

Как Apple иска да създаде прозрачност в магазина си за приложения?

Какви данни използва дадено приложение - потребителите на iPhone вече могат да видят това с един поглед преди инсталирането

11:00 | 15.12.20 г.
Автор - снимка
Създател

Когато става въпрос за защита на личните данни, главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук обича големите обещания: Освен изменението на климата, това е „най-важният въпрос за 21-ви век“, каза той наскоро.

Производителят на електроника активно насърчава защитата на поверителността в iPhone и други продукти. Във времена, когато устройствата са все по-сходни, това е важен разграничител за някои клиенти.

Тези стандарти обаче се прилагат само в ограничена степен в App Store. Когато потребителите изтеглят програми чрез платформата, те практически нямат контрол върху начина, по който доставчиците използват техните данни.

В бъдеще Apple обещава по-голяма прозрачност: с актуализация, която е достъпна от този понеделник, описанията на продуктите в App Store ще съдържат ясна информация за използването на личната информация - подобно на хранителната информация за храните или обширната информация в опаковките за лекарства.

Използването на данни от всички разработчици трябва да бъде прозрачно, „така че потребителите да могат да вземат информирани решения“, заяви Apple в понеделник, цитирана от Bloomberg. И докато защитниците на поверителността вероятно смятат тази новост за полезна, от конкурент се задава силна критика. Дъщерното дружество на Facebook WhatsApp подозира нарушаване на конкуренцията, тъй като същата прозрачност не се отнася за предварително инсталирани приложения като iMessage. Така един стар конфликт вероятно ще стане още по-остър.

В App Store потребителите ще намерят на продуктовите страници преглед с няколко категории:

• „Данни, използвани за проследяване“, с които компаниите могат да разберат поведението в множество приложения и уебсайтове - това се отнася например за Google и Facebook, но също така и за други рекламни мрежи. • „Информация, свързана с вас“, включително информация за контакт, местоположение и банкови данни, както и история на браузъра и покупки. • „Данни, които не са свързани с вас“ също са изброени. Например разработчиците могат да използват анонимно контактите, сърфирането и местоположението.

Реакцията на парадокса за личната сфера

Проследяването в различни приложения и уебсайтове по-специално крие големи рискове за поверителността. Имената и адресите на потребителите трябва да останат анонимни, но на сложния пазар многобройни търговци и посредници обменят данни - често без потребителите дори да са наясно с това. По този начин могат да бъдат създадени профили, които вече не крият самоличността.

Новият преглед има за цел да създаде информираност по темата дори когато я четете повърхностно. Освен това концернът вероятно се надява, че прозрачността ще мотивира разработчиците да обработват по-малко лична информация.

Що се отнася до прилагането на новите политики, Apple кара доставчиците на приложения да се погрижат за това. Отскоро те са задължени да предоставят информация за защита на данните, когато подават нови програми или актуализации - така че с течение на времето все повече компании трябва да предоставят тази информация. Това се отнася за всички операционни системи и устройства от производителя на електроника - iPhone, iPad, Mac, Apple Watch и Apple TV. Прегледът трябва да се извърши в хода на одобрението на приложенията.

Новият преглед е само една от няколко стъпки, които Apple предприема за засилване на защитата на данните: В бъдеще групата също така ще задължи разработчиците на приложения да поискат разрешение, преди да използват технологии за проследяване. След оплаквания от рекламната индустрия въвеждането на тази политика бе отложено за началото на 2021 г. - компаниите се страхуват от спад в приходите, ако много потребители забранят персонализирането на рекламите.

Конфликтът с Facebook

През последните години Apple и Facebook се сблъскаха няколко пъти заради защитата на данните - това e възможно и сега: WhatsApp, част от групата за социални медии от 2014 г., определи новите етикети в App Store като антиконкурентни.

„Добро начало“ е да се предостави информация, която е лесна за разбиране. Но сравнимостта с предварително инсталираните приложения, като iMessage, е важна, обясниха от компанията пред технологичния портал Axios. Apple обаче публикува тази информация онлайн.

WhatsApp също така се оплака, че прегледът не показва какво прави една компания за защита на личните данни. Услугата за чат например шифрова съобщенията по целия път от подателя до получателя, но въпреки това получава „същите, широки“ категории, като другите доставчици.

Реакцията вероятно има нещо общо с факта, че WhatsApp събира много информация от потребителите: компанията посочва девет категории в постинг в своя блог. Това било необходимо, за да може да се предложи „надеждна глобална комуникационна услуга“ и например да се предотврати злоупотреба. Освен това компанията ограничавала достъпа до информацията - така например WhatsApp не споделяла списъците с контакти, които потребителите могат да заредят, с никой друг, дори с компанията майка Facebook.

Въпреки промените в iOS все още ще има персонализирана реклама в iPhone и iPad, дори ако потребителите не са съгласни изрично: Apple сама предлага програма за това. В новата операционна система тя е включена по подразбиране в настройките в отделно меню. Групата подчертава, че разделя потребителите на сегменти от поне 5000 души и не предоставя никакви данни на търговците на данни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:25 | 12.09.22 г.
fallback