През следващата година Великобритания ще наложи нов регулаторен режим във връзка с конкуренцията, за да попречи на Google и Facebook да използват доминантното си положение, за да изтласкват на заден план по-малките фирми и да работят по начин, който не е от полза на потребителите, предава Ройтерс.
Правилата ще се прилагат от специално звено в рамките на Службата по конкуренция и пазара (CMA), която тази година заяви, че са нужни нови закони, за да държат технологичните гиганти под контрол.
Google и Facebook доминират в дигиталната реклама, като отговарят за около 80% от похарчените в тази област 14 млрд. паунда за 2019 г., обяви CMA.
Двете американски компании са заявявали, че са готови да работят с британското правителство и регулатора на дигиталната реклама, включително за да дадат по-голям контрол на потребителите върху личните данни и рекламите, които им се показват.
От своя страна министърът по дигиталните въпроси Оливър Даудън заяви, че има нарастващ консенсус, че концентрацията на власт в малък брой компании ограничава растежа, нямалява иновациите и има негативно въздействие върху хората и бизнеса, които разчитат на тях.
„Време е да адресираме това и да отприщим нова ера на технологичен растеж“, коментира Даудън.
Новосъздаденото Digital Markets Unit, което ще започне работа през април, може да получи правомощия да спира, блокира и отменя решенията, взети от технологични фирми, и да наложи финансови санкции за неспазване на правилата.
Компаниите ще трябва да станат по-прозрачни за това как използват потребителските данни и ограниченията, които затрудняват конкурентните платформи, обяви правителството, допълвайки, че правилата ще подкрепят и медийната индустрия, като постигнат баланс в отношенията между издатели и платформи.
В понеделник CMA заяви, че в момента преценява дали жалба, свързана с технология на Google, заслужава да се започне официално разследване.
Представители на Open Web, коалиция на технологични и медийни компании, обяви, че Google модифицира своя браузър Chrome и инструментите за разработчици Chromium, за да даде по-голям контрол на издатели и рекламодатели.
Google твърди, че рекламните практики трябва да адаптират променящите се очаквания към това как се събират и използват данни.