Водещият закон на Европейския съюз за поверителността - GDPR - ограничава възможностите на глобалните компании да взаимодействат с данните на европейците. Но сега ЕС иска да отвори достъпа.
Миналата седмица ЕС предложи нови закони, които да помогнат на обществените и личните данни да се движат между бизнеса и изследователските организации. Това ще им даде достъп до данни, които обикновено са блокирани поради законодателството за поверителност или интелектуална собственост. Достъпът до този вид данни е от решаващо значение за много технологични компании.
Но има уловка: само на европейски компании ще бъде разрешено да участват в части от програмата. А за данните от публичния сектор обработката ще бъде разрешена само в ЕС.
Новите правила са част от по-широката стратегия на блока за данни, която има за цел да стимулира иновациите и научните изследвания в Европа. Регламентите ще дадат на компаниите достъп до „пулове от данни“ в области като здравеопазването, финансите и мобилността. Пул от данни в здравния сектор, например, може да помогне за стимулиране на напредъка в предотвратяването, откриването и лечението на болести - изследвания, които са от решаващо значение в разгара на глобалната пандемия. Регламентите също така имат за цел да улеснят хората да предадат сигурно данните си за „алтруистични“ некомерсиални изследвания.
Но изискванията за участие - а именно компаниите да са базирани в Европа - са пореден удар срещу американските и азиатските технологични гиганти, които правят бизнес в блока и често са обект на многобройните технологични правила на Брюксел.
Ако окончателната версия на правилата се прилага само за европейски субекти, регламентите биха били „дискриминационни спрямо чуждестранни компании“, казва пред Bloomberg Елайн Чивот, старши политически анализатор в неправителствената организация Center for Data Innovation. Тя добавя, че „изискването данните да се съхраняват и обработват в ЕС няма да направи ЕС по-конкурентоспособен, а само ще насърчи другите страни да прилагат подобни протекционистични политики и ще затрудни достъпа на бизнеса от ЕС до услуги, предлагани от компании извън ЕС".
Правилата се вписват в по-широк опит за постигане на това, което лидерите в Брюксел наричат „технологичен суверенитет“, тъй като европейските компании се конкурират главно с американските и азиатските играчи. В Брюксел често казват, че целта на технологичния суверенитет не е да ограничи чуждестранните гиганти, а вместо това да създаде условия за успех на местните фирми.
Същите официални лица в Брюксел признават, че Европа е загубила надпреварата в сферата на потребителските технологии за сметка на американски гиганти като Facebook Inc. и Amazon.com Inc. Но лидерите не са загубили надежда: Когато става въпрос за индустрии от типа business-to-business, редица играчи като германския софтуерен гигант SAP SE или френската IT компания Atos SE все още имат шанс за глобално предимство, твърдят те.
За да се конкурират обаче, тези европейски компании ще се нуждаят от едно нещо, което гигантите от САЩ и Азия вече имат в изобилие: данни.