Apple заяви, че ще освободи някои фирми от плащането на 30% комисионна за платени събития и преживявания в мобилните им приложения. Това се случва, след като собственикът на App Store се сблъсква с критики от разработчици на софтуер и от регулатори за това как оперира магазинът му за приложения, пише Wall Street Journal.
Новините бяха обявени, след като Facebook разкри, че производителят на iPhone е одобрил искането ѝ да освободи бизнеса на компанията с онлайн събития през приложението от задължението да плаща дял от приходите си.
Решението на Apple, което ще е в сила до края на годината, е важно, защото компанията обичайно не позволява на разработчиците да обработват сами разплащанията за покупки в приложенията или да използват услуги на трети страни, като твърди, че тези алтернативни платформи могат да представляват риск за сигурността.
Вместо това технологичният гигант кара разработчиците да използват собствената ѝ система за разплащания и взима 30% дял от приходите на платените приложения, дигиталните абонаменти за първата година и покупките в самите приложения. Apple твърди, че делът съответства на това, което повечето други магазини за приложения таксуват. Средствата пък ѝ помагат да покрие разходите за услугите в магазина, включително опазването на поверителността на данните.
Говорител на Apple заяви, че отказът е признание, че някои разработчици на приложения, включително Airbnb, са изразили интерес към продажбата на онлайн преживявания, след като пандемията попречи на много събития. По думите му Apple внимателно ще следи за всякакви клиентски проблеми и ще се свързва с разработчиците за бързо решаване на всякакви възникващи предизвикателства.
„За да гарантира, че всеки разработчик може да създаде и развие успешен бизнес, Apple запазва ясни, последователни насоки, които се прилагат еднакво за всички“, посочват от компанията.
Откакто пусна App Store през 2008 г., Apple се стреми да дава ясни насоки за това кога ще събира комисионни от разработчиците на приложения. Тя не налага таксата на компании, които продават физически стоки през приложенията, като магазините за дрехи и кафе, или предлагат резервации на места за настаняване, или на коли. Миналата година App Store е съдействала за извършването на търговия на стойност 138 млрд. долара в САЩ, а над 116 млрд. долара са отишли за разработчиците, твърди компанията.
Но напоследък разработчиците все по-често определят таксите, събирани от Apple, като прекомерни и наричат практиките на App Store монополни. Компании като Epic Games, която разработва играта „Fortnite”, Spotify Technology и Match Group (собственикът на Tinder), наскоро създадоха коалиция, която има за цел да прокарва законови и регулаторни промени в начина на работа на магазините за приложения.
В изявление говорителка на коалицията определя решението на Apple като „разсейване от реалните проблеми в екосистемата на App Store”. Въпреки че е доволна от хода, тя твърди, че групата вярва, че никой разработчик не трябва „да плаща тази несправедлива, неразумна и дискриминационна такса от 30%. Точка“.
Apple е отказала да отговорина коментара на групата.
Отказът на Apple може да подхрани аргументите на критиците, че таксата не трябва да се поддържа на сегашното ниво, твърди анализаторът на R. W. Baird Колин Себастиан. По думите му Apple може да използва случая с онлайн събитията, за да провери въздействието на намаляването на таксата върху разработчиците на приложения.