fallback

Amazon се върна в „Клуб 1 трлн. долара“

Приходите растат сериозно, а високата печалба шокира някои анализатори

10:36 | 31.01.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Коледното тримесечие като цяло е добро за Amazon. Хората поръчват своите подаръци все повече онлайн и най-големият интернет магазин в света естествено се възползва от това. Впечатляващият ръст на приходите на базираната в Сиатъл компания не може да се обясни просто с играчки и нови телевизори - особено след като Amazon отдавна е много повече от търговец на дребно.

Приходите на Amazon се увеличиха между октомври и декември с 21 процента на годишна база до 87,4 млрд. долара. Нетната печалба обаче се увеличи само с 8 процента, от почти 3 млрд. долара до малко под 3,3 млрд. долара, или 6,47 долара на акция. Инвестиционно ориентираната компания традиционно не гледа на печалбата толкова сериозно. Главният изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос отдавна е привикнал акционерите си на това. Според анализирани от Bloomberg данни експертите са очаквали средно приходи за 86,2 млрд. долара и печалба от 4,11 долара за акция. 

„Шокиран съм от печалбата", казва пред Bloomberg Том Форте, анализатор в DA Davidson & Co. „Мислех, че ще ни разкажат как инвестициите за доставки на същия ден тласката печалбата надолу", посочва той. Акциите поскъпнаха с 12 процента в извънборсовата сесия, а пазарната капитализация на Amazon отново надхвърли 1 трилион долара, което вкара компанията в изключителната компания на Saudi Aramco, Apple, Microsoft и Alphabet. Да припомним, че Amazon вече беше част от клуба „1 трилион долара“, а след това излетя от него - през 2019 г. акциите на Amazon дори постигнаха по-малко от общия американски фондов пазар. Бизнесът на Amazon обаче се разраства на широк фронт: през тримесечието повече хора от всякога са се присъединили към абонаментната програма Prime, каза Безос при представянето на данните. „Вече имаме повече от 150 милиона плащащи члена на Prime по целия свят“, допълни той. Преди две години броят им бе около 100 милиона. Програмата, която струва 69 евро годишно в Европа, обвързва клиентите с Amazon и увеличава честотата им на поръчки. Абонатите на  Prime харчат почти двойно повече от останалите клиенти на компанията. „Това показва колко голяма крачка е било решението за доставки в същия ден по отношение на поддържането на ангажираност на пазара", казва Ар Джей Хотови, анализатор за акции в Morningstar Inc. „Данните за членовете на Prime показват, че се наблюдава силен растеж и в международен план“, коментира той. Освен безплатни доставки, на много пазари в рамките на един ден, членовете на Prime получават и достъп до услугата за стрийминг на видео и абонамент за музика с отстъпка. В Съединените щати жителите на 2000 града могат да получат хранителни стоки безплатно. Наскоро Amazon похарчи много пари за по-бързи доставки, но очевидно по-малко от очакваното от анализаторите. Свободният паричен поток за тези инвестиции - параметър, на който Amazon обръща голямо внимание, нарасна с една трета до малко под 26 млрд. долара. Сухарита Кодали, анализатор в пазарния изследовател Forrester, смята, че въвеждането на доставки за един ден на много пазари е помогнало значително на акциите, но по необичаен начин: „Цената на акциите се изстреля, защото всички смятаха, че цифрите ще бъдат ужасни", написа тя след публикуването на отчета. Но тъй като Amazon се представи по-добре от очакваното, ръстът на книжата е бил толкова сериозен.

Единственото подразделение, за което Amazon показва отделни данни, е Amazon Web Services (AWS), най-големият доставчик на облачни услуги в света, което отдавна е компания в компанията. През четвъртото тримесечие AWS има близо 10 милиарда долара приходи, с една трета повече от година по-рано и е изключително печеливша: AWS е генерирала печалба за повече от 2,5 млрд. долара - около три четвърти от общата печалба на Amazon. Конкуренцията в облачния бизнес всъщност става все по-силна, особено след като Microsoft гони пазарен дял за сметка на AWS. Но целият пазар расте толкова бързо, че AWS също може да разширява бизнеса си все повече и повече. В Германия например филиалът на Amazon наскоро обяви сделки с Pro7Sat1 и Бундеслигата. Дори смятаният за недостатък Whole Foods имаше позитиви. Главният финансов директор Брайън Олсавски заяви, че доставките на хранителни стоки през четвъртото тримесечие са се удвоили спрямо същия период на миналата година, така че Amazon увеличава приходите си от продажби на хранителни стоки, дори ако пазаруването в магазина е намалено. Ославски обяснява ръста на Amazon с премахването на месечната такса от 14,99 долара за услугата за доставка на хранителни стоки Amazon Fresh. „Не ни интересува много дали е на склад или се доставя“, казва той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:00 | 12.09.22 г.
fallback