За феновете на футбола и професионалния тенис мистериозният профил в Twitter @HKpoliticalnew е предлагал доста неща по темите. От началото на миналата година той пуска новини, повечето на английски език, за Роджър Федерер и Висшата лига, както и забавни снимки на булдог, който е спечелил световната надпревара за най-грозно куче, пише New York Times, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.
Изведнъж профилът сменя тематиката и започва да публикува туитове на китайски език за Хонконг и Китай. Така този акаунт се превръща в един от пехотинците в подмолната информационна война за определяне на мнението на хората в една от най-големите политически кризи днес.
Този и още 200 хиляди други профила са част от пълзяща дезинформационна офанзива на Китай, според официална информация от Twitter. Пекин отдавна използва смес от пропаганда и цензура, за да поднася на гражданите си възгледите и мнението, което се счита за правилно от комунистическите власти. С нарастването на ролята на Китай в света сега на фокус са платформи, които са забранени вътре в страната. Тези социални мрежи, включително Twitter и Facebook, се използват като рупор за китайска пропаганда по света. Това става и чрез официални профили на държавните китайски медии от типа на China Daily, които открито показват гледната точка на властите. Но друга, далеч по-сенчеста страна са хилядите акаунти, служещи да наводнят онлайн дискусиите и да манипулират участниците в тях.
„Крайната им цел е да овладеят дискусията“ казва Мат Шрьодер, анализатор в German Marshall Fund във Вашингтон.
През изминалия месец от Twitter са свалили хиляда акаунта, които според тях са част от държавно организирана кампания за подкопаване на протестите в Хонконг. Други 200 хиляди профила, също свързани с операции на китайското правителство, но не особено активни в момента, също са били закрити. Тези действия на Twitter са били последвани и от Facebook и Youtube. Трите интернет платформи са блокирани в Китай, но не и в Хонконг.
Тези 3,6 милиона туита, изпратени от затворените акаунти са част от дезинформационна кампания, която явно е набързо стартирана и далеч по-малко софистицирана от руската кампания по време на президентските избори през 2016-та в САЩ, казват анализатори от Австралийския институт за стратегическа политика в свой доклад. Това явно е бил бърз отговор на събитията, а не внимателно планирана кампания, посочват те.
Вместо да създават фалшиви, но достоверно изглеждащи акаунти, операторите на кампанията просто са купили готови такива от сайтове, които тайно търгуват със стоката, наречена „влияние в социалните мрежи“ - последователи, споделяния, харесвания, които там се продават с хиляди за суми между 5 и 15 долара. Акаунтите публикуват на индонезийски, арабски, португалски и други езици и обикновено започват кариерата си с туитове за музика, корейски музикални банди, спорт и лайфстайл теми, преди рязко да сменят посоката и да започнат да бълват пропаганда на китайски език.